Jobbannonser som erbjuder distans i Karlstad

Letar du efter jobb på distans med säte i Karlstad? Då har du kommit rätt. Här kan du se alla jobbannonser i Karlstad som erbjuder distansarbete.

Visar 1 - 7 av 7 annonser

Remote: Data Partner - Business Writer - Swedish (Global)

4 d

Jobs Europe AB

Are you ready to use your domain knowledge to advance AI? Join us as a Data Partner and work remotely with flexible hours. We are seeking highly knowledgeable Subject Matter Expert to design advanced, domain-specific questions and solutions. The role involves creating challenging problem sets that test deep reasoning and expertise in the assigned field. TELUS Digital AI Community Our global AI Community is a vibrant network of 1 million+ contributors from diverse backgrounds who help our customers collect, enhance, train, translate, and localize content to build better AI models. Become part of our growing community and make an impact supporting the machine learning models of some of the world’s largest brands. Key Responsibilities: Develop complex, original question-and-answer pairs based on advanced topics in your area of expertise. Ensure questions involve multi-step problem-solving and critical thinking. Provide detailed, clear solutions that meet high academic standards. Collaborate with cross-functional teams to refine and enhance content. Qualification path Basic Requirements: A completed Master, Bachelor or local equivalent in Business Writing is essential Strong proficiency in Swedish writing with excellent grammar, clarity, and the ability to explain complex concepts concisely Assessment: In order to be hired into our community, you’ll go through a subject-specific qualification exam that will determine your suitability for the position and complete ID verification. Payment: Currently, pay rates for experts range from $20 - $30 USD per hour Our Payment terms are defined for each project. Equal Opportunity: All qualified applicants will receive consideration for a contractual relationship without regard to race, color, religion, sex, sexual orientation, gender identity, national origin, disability, or protected veteran status. At TELUS Digital AI, we are proud to offer equal opportunities and are committed to creating a diverse and inclusive community. All aspects of selection are based on applicants’ qualifications, merits, competence, and performance without regard to any characteristic related to diversity Required language: Swedish
Data/IT
Karlstad
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle med god beredskap? Är du en driven och analytisk verksamhetsutvecklare med brett fokus som riktar dig mot IT och digitalisering men där du framförallt är nyfiken på hur verksamheter kan utvecklas och effektiviseras? Vi behöver dig som har ett tvärfunktionellt fokus och som gärna tänker utanför boxen. Vi har jobbet för dig som vill bidra till att få de viktiga delarna av samhället att fungera i alla situationer! Låter det spännande? Då kanske du är vår nästa kollega!  Vi behöver nu stärka och bredda kompetensen inom utveckling och digitalisering, Du kommer att bli en viktig del i arbetet där vi tillsammans fortsätter vår utvecklingsresa. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter I uppdraget ingår att i verksamhetsutvecklings- och förändringsprocess föra dialog med olika funktioner för att fånga upp behov och översätta dessa till effektiva arbetssätt och användarvänlig och säker systemanvändning. Du utgår från användarens behov, hjälper dem att förstå och förbättra sin verksamhet genom att kartlägga och utveckla förmågor, processer och informationshantering. Du föreslår arbetssätt och tar kanske också fram förslag på realiserbara nya och alternativa systemlösningar. Du analyserar behov och lösningsförslag för att skapa förutsättningar för att genomföra önskade förändringar.   En viktig framgångsfaktor för dig blir att tillsammans med verksamheten hitta balansen mellan användares behov, verksamhetsutveckling, digitalisering och IT. Detta är en utmaning som ställer krav på dig att agera med lyhördhet och tydlighet utifrån en gedigen kompetens och erfarenhet. Tillsammans med övriga verksamhetsutvecklare och verksamhets-/IT-arkitekter bidrar du till att vi jobbar proaktivt i vårt utvecklingsarbete i syfte att realisera verksamhetens behov och myndighetens digitala agenda. I arbetsuppgifterna ingår att: - stötta verksamheten under förändringsresan från behov till verklighet (användarresan). - utveckla och effektivisera arbetssätt och metoder som stöd till digitalisering. - agera spindel i nätet dvs hålla samman, ta fram underlag och leda workshops internt och externt i såväl små som stora format. - genomföra process- och förmågekartläggning och vara med i den fortsätta uppbyggnaden av vår verksamhetarkitektur. - delta i och vara drivande i utredningar och utvecklingsprojekt av både teknisk och icke-teknisk karaktär. - analysera behov av utveckling av interna IT-system alternativt upphandling av nya system. - ta fram beslutsunderlag och skriva olika typer av rapporter som riktar sig till såväl interna som externa intressenter. - nätverka och bygga relationer inom och utanför myndigheten. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - relevant akademisk utbildning eller utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - erfarenhet av verksamhetsutveckling genom digitalisering - erfarenhet av att arbeta med projektledning och/eller processkartläggning - förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du har: - erfarenhet av samverkansformer mellan offentlig sektor och näringsliv (privat-offentlig samverkan) - kunskap om krisberedskap och civilt försvar/totalförsvar - god förmåga att uttrycka dig tydligt och målgruppsanpassat i skriftliga rapporter och inlagor i offentlig sektor - erfarenhet av utveckling av användarvänliga och robusta IT-system och digitala verktyg - erfarenhet av förändringsledning - erfarenhet av informationssäkerhet Vi förväntar oss att du är en lagspelare, men också trygg i din roll som ledare. Du är analytisk och strukturerad, väger samman komplex information och visar gott omdöme i agerande och beslut. Genom ditt kommunikativa sätt har du förmågan att bygga relationer, skapa engagemang och entusiasm på alla nivåer i en organisation och i dialog med andra. Du har dessutom god förståelse för hur olika människor tar till sig information och anpassar ditt sätt att förmedla budskap till mottagaren. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer.  Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Vår IT- och digitaliseringsverksamhet består i nuläget av snart 60 personer inom avdelningen för verksamhetsstöd och finns på två kontor, varav merparten är placerade i Karlstad. Enheten för digitalisering och utveckling består av 18 medarbetare och ansvarar för verksamhetsutveckling, systemutveckling, arkitektur, projektledning samt projekt- och portföljkontor. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Det finns efter överenskommelse även möjlighet att till del arbeta på distans. Vi erbjuder dig också möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Henric Aineström. Niklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240 Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2025
Administration, ekonomi, juridik
Karlstad

Systemtekniker Identitets- och åtkomstshantering

7/6/2025

Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Som systemtekniker inom identitets- och åtkomsthantering är du en del av EDIT – Enheterna för Digitalisering och IT på MSB. Hos oss får du möjligheten att bidra till samhällets informationshantering och beredskap och kommer få arbeta i en grupp med mycket kompetenta kollegor inom IT- och Digitaliseringsområdet. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som systemtekniker hos oss har du en varierande roll där du kommer att arbeta med flera av våra interna system, applikationer och bakomliggande IT-infrastrukturtjänster. Du kommer att se till att de fungerar som de ska och uppfyller användarnas behov. Vår applikations- och systemmiljö är mycket varierande. Dina ansvarsområden kan variera över tid beroende på de krav vi ställs inför. Flexibilitet och förmågan att anpassa sig till olika applikationer och tekniska miljöer kommer att vara till stor nytta i rollen. Vi har viss verksamhet 24/7 och du kan därför också bli en del av myndighetens beredskapsorganisation. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: - Du ansvarar för att applikationer och system inom ditt område fungerar enligt de krav som finns samt driver åtgärder planerade i förvaltnings- och utvecklingsplaner. Det innebär till exempel att du installerar, uppgraderar, konfigurerar och testar de system du ansvarar för. - Incidenthantering, felsökning och felavhjälpning. - Du ansvarar för systemens administration samt vid behov även övervakning för att till exempel säkerställa prestandakrav. - Du samverkar inom den egna gruppen, med andra systemtekniker, slutanvändare och våra leverantörer för att lösa problem på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt. - Du medverkar i upphandlingar och ser till att verksamheternas krav på våra system omhändertas. - Du driver självständigt, och deltar i, uppdrag och utvecklingsarbeten inom ditt område. - Du bidrar till vår innovationskultur genom omvärldsbevakning och arbetar kontinuerligt för att effektivisera ditt område. - Du tar fram och förvaltar instruktioner, rutiner, systembeskrivningar och annan dokumentation som behövs.  Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som: - har en bred grundkompetens inom IT och är nyfiken och vill utveckla spetskompetens inom nya områden - har flerårig erfarenhet av och kunskap inom området identitets- och åtkomsthantering (IAM) gällande design, konfiguration, felsökning och underhåll - har goda kunskaper kring autentisering och auktorisering i moderna IT-miljöer - har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper och erfarenheter som vi bedömer likvärdiga - är strukturerad och kan uttrycka dig pedagogiskt och tydligt i skrift  - kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har: - erfarenhet och kunskap om PhenixIDs produktsuite - erfarenhet och kunskap om SAML, OpenID Connect, Oauth 2.0 - har erfarenhet och kunskap om certifikatshantering och uppsättning och hantering av PKI-miljöer - har goda kunskaper i Microsoft Active Directory - har kunskaper inom scriptspråk, exempelvis Microsoft PowerShell - erfarenhet av att arbeta i en organisation med höga IT-säkerhetskrav - erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor - erfarenhet av att leda team, uppdrag eller mindre projekt Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Beredskapstjänstgöring ingår i arbetet och kan bli aktuellt.  Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade. Om oss Vår IT- och digitaliseringsverksamhet består i nuläget av ca 50 personer inom avdelningen för verksamhetsstöd och finns på två kontor, i Karlstad och Stockholm.  Enheterna för Digitalisering och IT ansvarar bland annat för utveckling och förvaltning av den bakomliggande IT-infrastrukturen och skapar förutsättningar för morgondagens digitalisering. I det ingår bland annat användarstöd, hantering av hårdvara, applikationer samt system för våra användare som finns på hela myndigheten. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att till del arbeta på distans. Det finns möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas bidra till ökad jämställdhet och likabehandling samt för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Aronsson. Fackliga företrädare är Nicklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025
Data/IT
Karlstad
MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! Till EDIT – Enheterna för Digitalisering och IT på MSB söker vi en systemtekniker. Enheterna ansvarar bland annat för utveckling och förvaltning av den bakomliggande IT-infrastrukturen och skapar förutsättningar för morgondagens digitalisering. I det ingår bland annat användarstöd, hantering av hårdvara, applikationer samt system för våra användare som finns på hela myndigheten. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som nätverkstekniker driver, utvecklar och förvaltar du digitala lösningar som är effektiva och säkra och som bidrar till myndighetens utveckling och leveranser. Du är en viktig del i vidareutvecklingen av vår övergripande IT-infrastruktur och våra digitala plattformar. Du arbetar i nära samarbete med IT-arkitekter, IT-strateger och andra IT-specialister där ni tillsammans skapar förutsättningar och tar fram kreativa lösningar för en effektiv förvaltning och utveckling. IT-säkerhet är viktigt och genomsyrar allt vi gör. Du kommer därför även att arbeta med att upprätthålla skyddet av vår IT-infrastruktur och informationen i dem. Vi har viss verksamhet 24/7 och du kan därför också bli en del av myndighetens beredskapsorganisation. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: Du ansvarar för att applikationer och system inom ditt område fungerar enligt de krav som finns samt driver åtgärder planerade i förvaltnings- och utvecklingsplaner. Det innebär till exempel att du installerar, uppgraderar, konfigurerar och testar de system du ansvarar för. Incidenthantering, felsökning och felavhjälpning. Du ansvarar för systemens administration samt vid behov även övervakning för att till exempel säkerställa prestandakrav. Du samverkar inom den egna gruppen, med andra systemtekniker, slutanvändare och våra leverantörer för att lösa problem på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt. Du medverkar i upphandlingar och ser till att verksamheternas krav på våra system omhändertas. Du driver självständigt, och deltar i, uppdrag och utvecklingsarbeten inom ditt område. Du bidrar till vår innovationskultur genom omvärldsbevakning och arbetar kontinuerligt för att effektivisera ditt område. Du tar fram och förvaltar instruktioner, rutiner, systembeskrivningar och annan dokumentation som behövs.   Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som: - har minst 5 års erfarenhet av och kunskap gällande design, konfiguration, felsökning och underhåll av nätverksmiljöer. Du har god kännedom om hårdvara och mjukvara relaterade till nätverksmiljöer och är van vid hantering av switchar, routrar, brandväggar och transmissionsförbindelser. - har erfarenhet av att konceptualisera, designa, utveckla och realisera verksamhetskritisk nätverksinfrastruktur samt stödja IT-arkitekter och beslutsfattare med underlag vid behov. Du är van vid att arbeta i projektform och leder själv uppdrag inom ditt område. - är strukturerad och kan uttrycka dig pedagogiskt och tydligt i skrift  - kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av: - Cisco teknologier inom ACI, VPN, brandväggar, switchar samt routrar - Fortinet-produkter inom brandväggar samt IDS/IPS - IT-säkerhet - Application Delivery Controllers (ADC) - Software defined networking - övervakning och trafikanalyser - att arbeta inom offentlig sektor och med upphandling/kravställning Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Ditt arbete kännetecknas av stor servicevilja och du är givetvis självgående och har förmåga att ta egna initiativ. Du arbetar lösningsorienterat, ser samverkan som en naturlig del av arbetet och har god förmåga att analysera samt förstå slutanvändarnas krav och problem. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm eller Karlstad och resor i anställningen förekommer. Beredskapstjänstgöring ingår i arbetet och kan bli aktuellt.  Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade. Om oss Vår IT- och digitaliseringsverksamhet består i nuläget av ca 50 personer inom avdelningen för verksamhetsstöd och finns på två kontor, i Karlstad och Stockholm.  Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att till del arbeta på distans. Det finns möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Fallström eller enhetschef Henric Aineström. Fackliga företrädare är Nicklas Bergqvist (Saco-S), Anna Anelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025
Data/IT
Karlstad
Vill du bidra till trygghet och säkerhet i det svenska samhället? Och dessutom göra det på en arbetsplats där vi bryr oss om varandra och arbetar tillsammans, då har du kommit rätt! Som systemutvecklare arbetar du i självdrivande, ansvarstagande och initiativrika agila team. Varje dag inleds med en avstämning där ni tillsammans i teamet går igenom vad ni arbetar med och stämmer av eventuella hinder. Du fortsätter därefter med utveckling – kanske bygger du vidare på en mikrotjänst eller förbättrar ett befintligt treskiktssystem. Du samarbetar senare under dagen med verksamheten för att omvandla behov till tekniska lösningar. Dagen avslutas kanske med att du testar och dokumenterar en ny funktion du byggt. Kanske kikar du också på hur du kan förbättra prestandan i befintligt system – allt med fokus på stabilitet, nytta och kvalitet. Dina arbetsuppgifter I rollen som systemutvecklare ingår det att utveckla och förvalta system både i traditionella treskiktslösningar och i mikrotjänstbaserad arkitektur. Du kommer också att stödja verksamheten vid formulering av krav. Kompetensutveckling och samarbete med verksamheten gör att hos oss får du möjlighet att utvecklas både inom teknik och våra verksamhetsprocesser. Dina kvalifikationer Som systemutvecklare ska du ha - universitets- eller högskoleutbildning med inriktning mot systemvetenskap eller dataingenjör, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. - ett par års yrkeserfarenhet av systemutveckling i Java - erfarenhet av arbete med relationsdatabaser (MS SQL och/eller IBM Informix) ur ett utvecklarperspektiv - god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har - arbetat med mikrotjänster - arbetat med React och/eller REST - erfarenhet av Git och/eller GitLab - erfarenhet av att dokumentera lösningar på ett systematiskt sätt Dina personliga egenskaper Vi vill att du kan arbeta bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du kan arbeta målfokuserat och har förmågan att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan också organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har också förmågan att vara uthållig där du förblir motiverad, trots bakslag och arbetar tills projektet är avslutat. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med provanställning. På grund av verksamhetens karaktär kan du inte arbeta hemifrån, men vi hoppas att detta istället kan bidra till en tydligare uppdelning mellan arbete och fritid. Du får möjlighet att träna på arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Läs mer om vilka förmåner och villkor vi har: https://www.pliktverket.se/jobba-hos-oss/formaner-och-villkor Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör därför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Vi välkomnar en mångfald av sökande med olika bakgrund och vi ser fram emot din ansökan. För att ansöka till oss behöver du inte skriva ett personligt brev. Vi har istället valt att fokusera på urvalsfrågor och ditt CV för en värderingsfri rekrytering. Om oss Vi på Plikt- och prövningsverket arbetar för att göra Sveriges säkrare. Vår huvuduppgift är att mönstra, skriva in till grundutbildningen och registerföra personal i krigsorganisationen. Vi gör också tester och bedömningar åt andra myndigheter, till exempel Polisen och Försvarshögskolan. Kort sagt: vi ser till att rätt personer hamnar på rätt plats i totalförsvaret. Möt några av våra medarbetare – på vår webbplats hittar du filmer och intervjuer med några av oss!
Data/IT
Karlstad

Handläggare till kontaktcenter, vikariat deltid 50%

6/16/2025

Totalförsvarets plikt- och prövningsverk

Vill du medverka till att ge information och vägledning inom en myndighet som verkar för trygghet och säkerhet i det svenska samhället? Då har du kommit rätt! Kontaktar du Plikt- och prövningsverket sker det via myndighetens kontaktcenter i Karlstad. Som handläggare inom kontaktcenter tillhör du enheten för personärenden och du blir en bland tretton kollegor varav fem jobbar i kontaktcenter. I Karlstad finns vi i nya och fina lokaler med bra möjligheter till parkering och ca 13 minuters promenad till centrum. Dina arbetsuppgifter Som handläggare inom kontaktcenter svarar du på frågor, ger information och vägleder totalförsvarspliktiga, sökande till polisutbildning och sökanden till de andra uppdrag myndigheten prövar för. Hantering av resor för mönstrande och prövande, administration och viss handläggning av enklare ärenden ingår även i arbetsuppgifterna. Kontaktcenter är också myndighetens växel vilket innebär en vägledning i allmänna frågor eller hänvisa till andra anställda. Arbetet sker självständigt men du kommer att ha ett nära samarbete med dina närmsta kollegor såväl som med andra funktioner inom myndigheten. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har - En godkänd gymnasieutbildning - Några års erfarenhet av arbete inom kundtjänst via telefon och/eller annan serviceverksamhet - Stor vana vid att arbeta i olika datasystem för att söka, hantera och dokumentera information Det är meriterande om du har - erfarenhet av medborgarkontakter inom offentlig verksamhet Dina personliga egenskaper Du ska ha en god känsla för service och bemötande samtidigt som du förhåller dig till den sekretess som finns. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och trivs särskilt bra med kontakter via telefon. Som handläggare i kontaktcenter arbetar du i ett team och du måste gilla att jobba nära och tillsammans med andra. Det betyder att du måste vara flexibel och ha god samarbetsförmåga. Det är ibland ett växlande arbetsflöde vilket innebär att du är stresstålig och kan ge god service under olika omständigheter. Om anställningen Anställningen är ett vikariat på deltid, 50 procent, under ett år med möjlighet till förlängning. På grund av verksamhetens karaktär kan du inte arbeta hemifrån, men vi hoppas att detta istället kan bidra till en tydligare uppdelning mellan arbete och fritid. Du har möjlighet att träna på arbetstid och erbjuds förmånligt friskvårdsbidrag. Vi erbjuder också föräldrapenningtillägg och upp till 35 semesterdagar beroende på ålder.  Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör därför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen.  Vi välkomnar sökande med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv för att spegla det samhälle vi verkar i. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan! Om oss Vi på Plikt- och prövningsverket arbetar för att göra Sveriges säkrare. Vår huvuduppgift är att mönstra, skriva in till grundutbildningen och registerföra personal i krigsorganisationen. Vi gör också tester och bedömningar åt andra myndigheter, till exempel Polisen och Försvarshögskolan. Kort sagt: vi ser till att rätt personer hamnar på rätt plats i totalförsvaret. Möt några av våra medarbetare – på vår webbplats hittar du filmer och intervjuer med några av oss!
Administration, ekonomi, juridik
Karlstad

Handläggare till kontaktcenter

6/16/2025

Totalförsvarets plikt- och prövningsverk

Vill du medverka till att ge information och vägledning inom en myndighet som verkar för trygghet och säkerhet i det svenska samhället? Då har du kommit rätt! Kontaktar du Plikt- och prövningsverket sker det via myndighetens kontaktcenter i Karlstad. Som handläggare inom kontaktcenter tillhör du enheten för personärenden och du blir en bland tretton kollegor varav fem jobbar i kontaktcenter. I Karlstad finns vi i nya och fina lokaler med bra möjligheter till parkering och ca 13 minuters promenad till centrum. Dina arbetsuppgifter Som handläggare inom kontaktcenter svarar du på frågor, ger information och vägleder totalförsvarspliktiga, sökande till polisutbildning och sökanden till de andra uppdrag myndigheten prövar för. Hantering av resor för mönstrande och prövande, administration och viss handläggning av enklare ärenden ingår även i arbetsuppgifterna. Kontaktcenter är också myndighetens växel vilket innebär en vägledning i allmänna frågor eller hänvisa till andra anställda. Arbetet sker självständigt men du kommer att ha ett nära samarbete med dina närmsta kollegor såväl som med andra funktioner inom myndigheten. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har - En godkänd gymnasieutbildning - Några års erfarenhet av arbete inom kundtjänst via telefon och/eller annan serviceverksamhet - Stor vana vid att arbeta i olika datasystem för att söka, hantera och dokumentera information Det är meriterande om du har - erfarenhet av medborgarkontakter inom offentlig verksamhet Dina personliga egenskaper Du ska ha en god känsla för service och bemötande samtidigt som du förhåller dig till den sekretess som finns. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och trivs särskilt bra med kontakter via telefon. Som handläggare i kontaktcenter arbetar du i ett team och du måste gilla att jobba nära och tillsammans med andra. Det betyder att du måste vara flexibel och ha god samarbetsförmåga. Det är ibland ett växlande arbetsflöde vilket innebär att du är stresstålig och kan ge god service under olika omständigheter. Om anställningen Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med sex månaders provanställning. På grund av verksamhetens karaktär kan du inte arbeta hemifrån, men vi hoppas att detta istället kan bidra till en tydligare uppdelning mellan arbete och fritid. Du har möjlighet att träna på arbetstid och erbjuds förmånligt friskvårdsbidrag. Vi erbjuder också föräldrapenningtillägg och upp till 35 semesterdagar beroende på ålder.  Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör därför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen.  Vi välkomnar sökande med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv för att spegla det samhälle vi verkar i. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan! Om oss Vi på Plikt- och prövningsverket arbetar för att göra Sveriges säkrare. Vår huvuduppgift är att mönstra, skriva in till grundutbildningen och registerföra personal i krigsorganisationen. Vi gör också tester och bedömningar åt andra myndigheter, till exempel Polisen och Försvarshögskolan. Kort sagt: vi ser till att rätt personer hamnar på rätt plats i totalförsvaret. Möt några av våra medarbetare – på vår webbplats hittar du filmer och intervjuer med några av oss!
Administration, ekonomi, juridik
Karlstad