Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet samt säkra och miljöanpassade transporter. It-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och för att skapa nytta och värde i samhället.
Vi söker nu en Incident Manager till sektionen Process och verksamhetsstöd som ingår i enheten för Infrastruktur och drift. Tillsammans med ett team av andra Incident Managers kommer du arbeta operativt med hantering av incidenter.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- koordinera komplexa och högprioriterade incidenter genom att sammankalla, samordna och driva arbetet tillsammans med kollegor inom avdelning It och myndigheten
- hjälpa till att utveckla processer och rutiner kring incidenthantering
- ingå i beredskapsgruppering för Incident Managers för hantering av incidenter utanför ordinarie arbetstid.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning inom it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- grundläggande teknisk förståelse inom it-området
- kunskaper i ITIL-processen Incident Management
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- möjlighet att under din beredskapsperiod inställa dig till Örebrokontoret inom en timme.
Det är meriterande om du också har
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat i rollen som Incident Manager
- erfarenhet av att ha arbetat i någon av ITIL-processerna Problem Management eller Change Management
- erfarenhet av organisationer med stora och komplexa tekniska it-miljöer
- erfarenhet av säkerhetskänslig verksamhet
- kunskap om it- och informationssäkerhet.
Vi vill att du
- är bekväm med att prata inför en större samling personer
- är lugn och kan arbeta under stressade situationer
- är anpassningsbar då arbetet är reaktivt
- har en god teamkänsla och kan skapa och utveckla goda relationer
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Johan Svanholm, 010 – 495 33 19 johan.svanholm@transportstyrelsen.se. ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11278. Vi behöver din ansökan senast den 25 november 2025. Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.
Trafikverket driver en av Sveriges mest avancerade och omfattande IT-verksamheter, där många av våra tjänster är avgörande för samhällets funktion. Det innebär spännande utmaningar och höga krav på våra IT-miljöer.
Systemspecialist med inriktning IT-infrastruktur
Arbetsuppgifter
Nu söker vi en erfaren systemspecialist med fokus på IT-infrastruktur och bakgrund inom Linux, som vill vara med och bygga upp vår nya IT-miljö för säker systemadministration i en av Sveriges största och mest komplexa IT-miljöer. För att säkerställa en hög nivå av tillgänglighet ingår även beredskapstjänstgöring som en del av rollen.
I din roll som systemspecialist inom management fabric kommer du att vara med och bygga upp ett nytt team med inriktning på utveckling, drift och förvaltning av den nya IT-miljön för säker systemadministration. Till ditt stöd har du ett nära samarbete med ett högt kvalificerat Linuxteam på Trafikverket.
Övrig information
Anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen.
Placeringsort: Borlänge, Gävle, Solna, Eskilstuna eller Örebro.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Digitala intervjuer är planerade att genomföras vecka 50.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan.
Kvalifikationer
Vem är du?
Du kommer att arbeta självständigt och i team samt ha dagliga kontakter med interna och externa intressenter. Du har en god analytisk förmåga och arbetar för att identifiera behov och skapa lösningar som gynnar alla parter på bästa sätt. Ditt arbete kommer att vara reglerat av flera lagkrav och förordningar, vilket ställer höga krav på dig som individ. Vi ser därför att du är strukturerad, lugn och har ett högt säkerhetsmedvetande. Rollen kräver också att du kan ingå i ett beredskapsschema för att säkerställa drift och support utanför ordinarie arbetstid.
Vi söker dig som har:
högskole- eller universitetsutbildning om minst 180 hp (120p) med inriktning mot IT, alternativt annan utbildning tillsammans med aktuell arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
minst 3 års arbetslivserfarenhet inom Linux, gärna i enterprisemiljö
erfarenhet av att utveckla i Python
kunskap om nätverk och segmentering
mycket goda kunskaper i svenska, såväl i tal som skrift
goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift
Det är meriterande om du har:
kännedom om integrationer (API gateways)
kännedom om automation och konfigurationshantering
kännedom om lastbalansering och hantering av reverse proxy
kunskap inom konfigurationshantering med Ansible
kunskap om Ubuntu och RHEL
vana att dokumentera arbete för förvaltning och drift
kunskap om virtualiseringsteknologier
kunskap inom IT-säkerhet (cybersäkerhet)
tidigare erfarenhet av agila arbetssätt och teamleverans
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Avdelning Verksamhetsstöd har som huvudmål att utveckla organisationen och skapa effektiva och lättillgängliga stödsystem. Vi stödjer organisationens arbete vad gäller säkerhet, kommunikation, HR, ekonomi, juridik och i andra strategiskt övergripande frågor.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en informations- och dataskyddssamordnare som vill bidra till att stärka och utveckla myndighetens säkerhetsarbete.
I rollen får du arbeta brett, både operativt och strategiskt, och blir ett viktigt stöd i organisationens arbete med säkerhetsfrågor.
Anställningen är placerad på enheten för Säkerhet och service. Vi har en central roll i myndighetens arbete med att skapa en trygg och säker verksamhet med ett särskilt ansvar för förvaltning och utveckling av myndighetens interna säkerhet. Vi ansvarar även för registratur och arkiv samt för den fysiska säkerheten för medarbetare och lokaler. Hos oss jobbar kontorsvaktmästare, lokalsamordnare, säkerhetssamordnare, registratorer och arkivarie.
Som informations- och dataskyddssamordnare samordnar och leder du det systematiska och riskbaserade informationssäkerhets- och dataskyddsarbetet på Länsstyrelsen i Örebro län. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
- arbeta verksamhetsnära med rådgivning, vägledning, incidentutredning och avtalsskrivning samt andra operativa arbetsuppgifter inom informationssäkerhet och dataskydd
- stödja verksamheten i att omsätta rutiner och styrdokument inom området
- ge stöd i genomförandet av informationsklassningar
- göra konsekvensbedömningar vid vissa personuppgiftsbehandlingar
- ge stöd i utredningar om personuppgiftsincidenter
- bistå med att ta fram personuppgiftsbiträdesavtal
- ansvara för att organisationens medarbetare hålls uppdaterade genom löpande stöd och utbildningsinsatser inom informationssäkerhet och dataskydd
I din roll följer du upp att säkerhetsarbetet efterlevs i hela organisationen och representerar myndigheten i länsstyrelsernas gemensamma stödfunktion för informationssäkerhet och dataskydd. Du påverkar på strategisk nivå bland annat genom att bereda och föredra informationssäkerhets- och dataskyddsfrågor för myndighetsledningen. Du bidrar till utveckling av arbetet exempelvis utifrån förändringar i lagstiftning och myndighetens behov.
Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen inom exempelvis IT, informationssäkerhet, juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har också relevant arbetslivserfarenhet samt har arbetat med ramverk och branschstandarder inom informations- och cybersäkerhetsområdet som exempelvis ISO 27000-serien.
Det är meriterande om du har erfarenhet av MSBs Metodstöd för systematiskt informationssäkerhetsarbete (tidigare Ledningssystem för informationssäkerhet, LIS) eller har erfarenhet av arbete med dataskydd. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, verksamhetsutveckling och/eller ledarerfarenhet.
Som person har du förmåga att lyssna in verksamhetsbehov och samtidigt självständigt driva frågor inom informationssäkerhet framåt på ett pedagogiskt sätt. Du har ett strukturerat arbetssätt eftersom det krävs samordning av nationella processer och hur dessa omsätts i praktiken i verksamheten, samtidigt som du förväntas bedriva utveckling lokalt och planera för och genomföra interna utbildningar.
Du har en hög integritet, ett starkt säkerhetsmedvetande och förmåga att behålla fokus på uppgiften. Dessutom kan du förstå och hantera lag- och avtalstexter. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Dina ansvarsområden tangerar andra kollegors kompetensområden vilket innebär att du behöver ha en god förmåga att samarbeta, bygga och utveckla relationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Anställning
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Länsstyrelsen erbjuder flexibelt arbetsliv vilket handlar om att skapa förutsättningar för en god måluppfyllelse i verksamheten och en god balans mellan arbete och fritid för våra medarbetare. Det innebär att du till viss del av arbetstiden kan jobba hemifrån med arbetsuppgifter som lämpar sig för detta.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2025.
Vi på Länsstyrelsen i Örebro län erbjuder dig en spännande arbetsplats. Vi kännetecknas av framåtanda, god arbetsmiljö och medarbetare med bred kompetens. Vi har korta beslutsvägar och bedriver många verksamhetsöverskridande samarbeten. Som medarbetare hos oss får du ungefär 220 kompetenta kollegor – allt från kunniga experter till ambitiösa generalister – som alla arbetar utifrån våra fyra ledord: samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande.
Länsstyrelsen i Örebro län företräder regeringen i länet. Vi utför dock många av våra uppdrag i samverkan med kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Detta utifrån vår vision "Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län”.
Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Vill du vara med och bidra till samhällsnytta varje dag? Välkommen med din ansökan till att arbeta hos oss på Serverdrift! Vi ansvarar för att vi inom Region Örebro län har en driftsäker och fungerande IT-miljö, dygnet runt - året runt.
Vi sitter i IT-huset i närheten av Stora Holmen tillsammans med kollegor som alla arbetar med IT-frågor. Lokalerna är ljusa, fräscha och moderna och du har valmöjligheten att både arbeta flexibelt och med en fast arbetsplats. Eftersom vi vet att livet inte bara består av arbete, kan du ha möjlighet att kunna arbeta på distans vissa dagar i veckan om verksamheten tillåter, då vi anser att en balans mellan arbete och fritid är viktigt.
Avdelning Serverdrift ansvarar för design, installation och drift av infrastruktur- och applikationsdriften inom Region Örebro län.
Infrastrukturdriften består av fysiska och virtuella servrar, lagrings- och backupsystem, övervakning samt lastbalansering. Miljön är fördelad mellan främst Windows och Linux.
Applikationsdriften hanterar bland annat drift, installation, konfigurering, licensering och felsökning av flertalet av Region Örebro läns IT-system exempelvis system för röntgen, medicinsk teknik, arkivering, administration och laboratorieverksamhet.
Vårt arbetssätt präglas av öppenhet, standardisering och ständiga förbättringar. På vår arbetsplats har vi hög trivsel, stöttar varandra och tar ett stort eget ansvar för både arbetet och arbetsmiljön.
Område IT är en av de största IT-arbetsplatserna i länet med ca 150 medarbetare. Vi ansvarar för att samordna, förvalta och leda IT-utvecklingen i Region Örebro län. Det är en utveckling som berör såväl framtidens vårdinformationsstöd och e-hälsa som administrativa system och infrastruktur. För att kunna möta dessa utmaningar på ett professionellt och effektivt sätt behöver vi ha en bred och hög kompetens och sätta kunden i fokus. Hos oss möter du medarbetare som är engagerade, hjälper varandra och har en god sammanhållning.
Regionservice breda verksamhet bidrar till att underlätta arbetet för alla inom Region Örebro län. Våra cirka 1000 medarbetare arbetar bland annat med IT-stöd och utveckling, fastigheter, måltider, logistik- och lokalvårdservice, medicinsk teknik, upphandling och administration. Ett gott bemötande, samverkan och möjlighet till utveckling är grundläggande för oss.
Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.
Systemtekniker IT med Linuxkompetens
Arbetsuppgifter
Den här tjänsten riktar sig mot infrastrukturdrift inom ansvarsområdena Linux, Openshift och lastbalansering. Vi söker dig som vill ta ansvar för vår miljö, både genom att drifta miljön samt att utveckla standarder och övervakning av miljön. Vi arbetar till viss del övergripande på avdelningen så andra arbetsuppgifter är också möjliga.
Som systemtekniker hos oss kommer du att få möjlighet att arbeta både i team tillsammans med dina kollegor samt ta ett stort personligt ansvar och möjlighet att utvecklas i din roll.
I tjänsten ingår beredskapstjänstgöring.
Övrig information
Tillträde:
Enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av linuxdrift i storskaliga miljöer. Vi ser även gärna att du har en kvalificerad yrkes- eller högskoleutbildning inom server/Linux eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser dig som en positiv person som har ett eget driv, är nyfiken och vågar! Du är en person som är strukturerad och trivs bra både med att arbeta i grupp och på egen hand. Vi sätter stort värde på förmåga till helhetssyn utifrån kundens behov och krav. Vi arbetar för en jämn könsfördelning så ser gärna kvinnliga sökande till den här tjänsten.
Vi samarbetar alltid nära kunden vilket innebär att det både förekommer kommunikation på svenska och engelska. Av den anledningen är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på både svenska och engelska.
Meriterande är erfarenhet inom något eller flera av följande områden:
RHEL
Red Hat Satellite
Ansible
OpenShift
Kubernetes
F5 BigIP
Elasticsearch
Ansökan
Din ansökan vill vi gärna ha så snart som möjligt då urvalet sker löpande.
För att söka tjänsten måste du logga in/skapa användare.
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.
Läs mer här
Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län
https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig
Jessica Hedberg, Avdelningschef Serverdrift 019-6026074
Fackliga företrädare:
Isabell Karlsson, Vision 019-6022755
Markus Kihlgren, SACO 019-6024602
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Som kundtjänsthandläggare hos oss kommer du att arbeta med många olika typer av arbetsuppgifter, vilket gör arbetet varierande och lärorikt. Utöver inkommande samtal i vår kundtjänst besvarar du även frågor skriftligt samt prövar och beslutar i ärenden om körkort och fordonsfrågor. Du kommer att arbeta med antingen körkorts eller fordonsfrågor. Arbetet kräver att du har god förmåga att snabbt inhämta rätt information i våra olika system.
Arbetstiden är fördelad till lika stora delar inkommande samtal genom vår kundtjänst som ärendehandläggning och är schemalagd 08.00 - 16.30.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans del av veckan. Anställningen börjar med en utbildning som avslutas med en examinering.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Om du ska trivas hos oss behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt.
Du kommer att
- ge information, råd och anvisningar i vår kundtjänst
- arbeta med ärendehandläggning
- fatta myndighetsbeslut
- tyda och förklara lagtext
- söka efter information i olika informationsdatabaser.
Du måste ha
- fullständiga gymnasiebetyg eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- arbetat i något yrke där kundmötet står i centrum under minst ett år
- god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
- god datorvana och förmågan att hantera olika typer av IT-baserade information och verksamhetssystem.
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av kundkontakter via telefon
- erfarenhet av att ha arbetat i en kundtjänst
- erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter.
Vi vill att du
- är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du sätter kunden i centrum och har en vilja att hjälpa andra.
- tar ansvar för din uppgift, har en hög egen drivkraft och driver processer vidare
- har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan hantera flera parallella ärenden samtidigt
- är noggrann samt kan ta in och analysera komplex information.
För att passa in i rollen som kundtjänsthandläggare är det viktigt att du är bekväm med att kommunicera med andra, både via telefon och i skrift. Du har en känsla för service, är självgående och trivs med att arbeta med kundbemötande i ett högt tempo.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse Vi tillämpar provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Molly Moroney, 010 – 495 63 32 molly.moroney@transportstyrelsen.se eller sektionschef Yvonne Enberg 010 - 495 79 11 yvonne.enberg@transportstyrelsen.se.
ST, Ingela Nederman och Saco-S, Peter Backe nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11089. Vi behöver din ansökan senast den 24 November 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Körkort
Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Som sektionschef för körkortsavdelningens kundtjänst kommer du följa upp och stötta medarbetarna i deras arbete. Hela kundtjänstenheten finns samlad i Örebro och du kommer att vara del av en ledningsgrupp och arbeta tillsammans med ytterligare sektionschefer inom samma område. Inom vår enhet för kundtjänst arbetar ca 100 personer fördelat på 5 sektioner. Sektionen har cirka 20 medarbetare och arbetar med handläggning av körkortsärenden både i telefon och manuell ärendehandläggning.
Personalansvaret innebär att du planerar för sektionens kompetensförsörjning genom kompetensutveckling och rekrytering. Du bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och uppmärksammar tidiga behov av arbetsanpassning och rehabilitering. I rollen ansvarar du för att arbetet utförs på ett kostnadseffektivt sätt, där du tar operativa beslut i enlighet med sektionens ekonomiska förutsättningar.
Som sektionschef ansvara du för dina sektion men kommer ha ett nära samarbete med övriga sektionschefer på enheten. Ditt uppdrag som chef på Kundtjänstenheten innebär att du tillsammans med medarbetarna på din sektion ska serva kunderna i deras körkortsfrågor. Genom ett coachande ledarskap med tydliga ramar skapar du de bästa förutsättningar för dina medarbetare att utföra ett bra arbete. Sektionscheferna och enhetschefen inom enheten blir ditt stöd och bollplank. Enhetschefen är placerad i Örebro.
I anställningen ingår resor inom Sverige.
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din [avdelning, enhet, sektion] och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- ha resultat och arbetsmiljöansvar
- följa upp och coacha dina medarbetare
- delta i enhetens ledningsgrupp
- ansvara för rekrytering av handläggare.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av att under de senaste två åren ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
- arbetat inom verksamhet med kundservice.
Det är meriterande om du också har
- arbetat inom verksamhet med kundservice med kombinerat uppdrag myndighetsutövande handläggning och telefoni
- erfarenhet av arbete med resursplanering för en större medarbetargrupp
- arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
- erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Magnus Johansson, 010 – 495 61 52 mailto:magnus.johansson2@transportstyrelsen.se.
ST, Gunilla Ejeskog och Saco-S, Peter Backe nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11255.
Vi behöver din ansökan senast den 25 november 2025.
Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Körkort
Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Du jobbar huvudsakligen med att leda och prioritera verksamhetsnära it-utveckling för produktområdet Äga fordon och till hör Sektionen verksamhetsstöd och arkitektur på Enhet VTR. Produktområdet utvecklar system och processer inom vägtrafikregisterområdet där vi hanterar beslutsystem för skatter och avgifter, register över fordon och tillhandahåller information om fordon internt och nationellt.
Sektionen består av controller, verksamhetsarkitekter, modellerare, förändringsledare och ledningsstöd. Vi jobbar i nära samarbete med våra it-medarbetare där verksamheten finansierar och är kravställare på IT.
Vi är nu mitt i ett intensivt och spännande arbete med att bygga ett nytt vägtrafikregister samtidigt som våra gamla system hela tiden ska fungera med stora volymer utan störningar. Inom några områden har vi kommit långt och börjat gå in i våra nya system, medan vi inom andra områden är i en uppstartsfas. Genom att prioritera och samordna utvecklingsuppdragen är du en viktig del i att bygga morgondagens moderna fordonsregister!
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- äga, förvalta och utveckla produktområdets färdplan
- leda och facilitera workshops och samplaneringsevent
- medverka i att identifiera och lösa hinder i leveransplan
- följa upp produktområdets mål, leverans och kvalitet
- coacha och stödja team mot agilt arbetssätt och främja samverkan för att optimera värde
- stödja produktområdets ledning.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsnära it-utveckling
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
- minst 3–5 års dokumenterad erfarenhet av att leda agila leveranser i större organisationer och där man nyttjar flera team
- erfarenhet av att arbeta som RTE, projektledare, agil coach eller motsvarande samordnande roll
- erfarenhet av agila utvecklingsmetoder och ramverk, exempelvis Scrum, SAFe eller liknande
- erfarenhet av arbete i komplexa miljöer med många intressenter.
Det är meriterande om du också har
- arbetat inom offentlig sektor, statlig förvaltning eller annan regelstyrd verksamhet
- erfarenhet av arbete med stora informationsmängder, internt, externt och internationellt
- erfarenhet av ekonomi och resurshantering inom större utvecklingsinitiativ.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har en god samarbetsförmåga och lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang
- har ett öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare anställning med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Eva Axelsson 010-495 67 82, eva.axelsson@transportstyrelsen.se. ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11047. Vi behöver din ansökan senast den 19 november 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.
Vi söker dig som vill bidra till att utveckla framtidens IT-stöd för effektiv och automatiserad statistikproduktion. Uppdraget erbjuder en central roll i att forma moderna lösningar för datainsamling, bearbetning och tillgängliggörande av information.
Om uppdraget
Vi söker nu dig verksam inom IT som projektledare, till vår kund belägen i centrala Örebro för ett heltidsuppdrag. Detta är ett konsultuppdrag via Bemannia där du är uthyrd och arbetar ute hos aktuell myndighet.
Tidsperiod: 2025-12-01 till och med 2027-11-30 Roll: IT-projektledare Omfattning: 100 % Antal tjänster: 1 Plats: Kontoret i Örebro är huvudarbetsplats som, regel 4 dagar per vecka, övriga dagar accepteras arbete på distans.
Dina arbetsuppgifter
Projektet syftar till att vidareutveckla IT-stödet inom kundens gemensamma produktionsmiljö. Målet är att möjliggöra insamling av alla typer av data, stödja automatiserad produktion fram till färdiga observationsregister samt skapa förutsättningar för att göra befintliga data sökbara och återanvändbara. En central del i detta arbete är att säkerställa att metadata kan användas genom hela statistikproduktionsprocessen. För att uppnå den förväntade verksamhetsnyttan krävs ett nära samarbete mellan IT och verksamheten, med fokus på behovsanalys och samordnad planering. Eftersom uppdraget innebär omfattande kontakter och kommunikation med interna intressenter är det viktigt att den aktuella konsulten har mycket god samarbetsförmåga och social kompetens.
Dina kvalifikationer
Sedan år 2020 ha minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att leda IT-projekt, där IT-utvecklingen bedrivs inom agila utvecklingsteam.
Sedan år 2020 ha minst 2 års dokumenterad erfarenhet av att driva projekt enligt PPS eller jämförbar projektmodell
Obehindrade kunskaper i svenska, i både tal och skrift
Mycket goda kunskaper i MS Office
Meriterande
Du bör sedan år 2018 ha minst 2 års dokumenterad erfarenhet av att driva projekt enligt PPS
Du bör sedan år 2018 ha minst 2 års dokumenterad erfarenhet av förändringsledning
Du bör sedan år 2018 ha minst 2 års dokumenterad erfarenhet av att projektleda uppdrag inom större bolag med mer än 500 anställda
Du bör sedan år 2018 ha minst 2 års dokumenterad erfarenhet av att projektleda uppdrag inom statlig förvaltning med mer än 500 anställda
Vad vi erbjuder dig
Som konsult hos Bemannia får du:
En nära kontakt med din konsultchef Möjlighet till fler spännande uppdrag Erfarenhet på lärorika arbetsplatser där din kompetens gör skillnad Trygga anställningsvillkor
Läs mer om hur det är att vara konsult hos oss här: Att jobba som konsult via Bemannia
Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag 9 november.
Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Kajsa Hessel, kajsa.hessel@bemannia.se
För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 070 939 75 00
Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2022 Ledningssystem för informationssäkerhet
Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.
Vill du ha ett jobb där du själv bestämmer över din egen tid – och din inkomst?
Vi söker nu hemmasäljare som vill hjälpa företag att synas bättre online, genom moderna hemsidor och smart lokal synlighet. Det spelar ingen roll om du vill jobba extra några timmar i veckan, på deltid eller heltid – du väljer själv.
Hos oss får du allt du behöver för att lyckas. Det viktigaste är att du är social, driven och gillar att prata med människor. Erfarenhet av försäljning är ett plus, men inget krav.
Vad innebär jobbet?
Du anpassar själv hur du vill kontakta företag – via egna kontakter, nätverk, telefon, mejl eller sociala medier. Din uppgift är att erbjuda våra färdiga digitala lösningar – främst hemsidor och lokala SEO-landningssidor.
Du får en tydlig onboarding med utbildningsmaterial, personlig genomgång och en kontaktperson som stöttar dig löpande. Vi hjälper dig dessutom hela vägen med din första affär – från kontakt till leverans. Du får provision på varje försäljning och har inga inkomsttak.
Dina möjligheter
Det som gör denna roll unik är flexibiliteten. Du bestämmer själv hur mycket du vill jobba – och därmed hur mycket du vill tjäna. För rätt personer finns mycket goda möjligheter till både stabil extra inkomst och långsiktig försäljning.
Vem passar jobbet för?
Vill ha ett flexibelt jobb med frihet och eget ansvar
Är social, självgående och trivs med att prata med människor
Vill utvecklas inom försäljning och digitala tjänster
Gillar att se snabba resultat – och få betalt därefter
Vi erbjuder dig:
En flexibel roll där du själv styr över arbetstiden.
Möjlighet att jobba extra, deltid eller heltid.
Provisionsbaserad ersättning – utan inkomsttak.
Hjälp att komma igång: onboarding, material och personlig support.
Direktkontakt med en erfaren kontaktperson hos oss.
Stöd i hela säljprocessen – särskilt vid första affären.
Om Torggruppen AB
Torggruppen grundades 2005 och har sedan dess hjälpt tusentals företag att synas online. Vi driver idag 171 lokala köp- och säljsajter över hela Sverige, och har nyligen förvärvat det anrika domännamnet Torget.se – tillsammans med ett par andra kända domäner, företagsfakta.se och lokaldelen.se.
Vi erbjuder våra kunder:
SEO-optimerade WordPress-hemsidor
Lokala landningssidor och annonser
Displayannonsering och digital synlighet
Vårt huvudkontor ligger i Halmstad, Trade Center.
Så ansöker du
Skicka ett mejl till hemma@torggruppen.se
Märk det med: “Hemmasäljare – din ort”
Bifoga gärna ett CV och skriv några rader om dig själv, vad du gör idag och varför du är intresserad av rollen.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
It-avdelningen inom Transportstyrelsen växer! Antalet anställda på avdelningen har ökat och kommer att fortsätta öka under de närmaste åren. Vi söker dig som vill vara med och skapa framtidens it-avdelning tillsammans med oss! Du som vill vara en del av en helhet där vi både förvaltar och vidareutvecklar det vi har idag och nyutvecklar för att möta morgondagens behov. Vi söker därför ett antal nya sektionschefer.
Som sektionschef kommer du att få möjlighet att tillsammans med engagerade och stöttande kollegor vara med och fortsätta bygga en modern och effektiv it-organisation. En viktig ledstjärna i uppdraget är att kunna leda i förändring och skapa bra samarbete med andra inom myndigheten.
Tillsammans med ett antal andra sektionschefer och enhetschef ingår du i enhetens ledningsgrupp. Du kommer även att jobba nära de verksamheter vi stöttar samt andra chefer inom avdelningen. Du kommer ha personalansvar för ca 10-20 st anställda samt vid behov även ansvara för ett antal konsulter.
Sektionerna arbetar i agila team och medarbetarna finns idag i huvudsak i Örebro, Borlänge, Norrköping och Kista. Inom sektionerna finns medarbetare med systemutvecklingsnära kompetenser som systemutvecklare, it-arkitekt, testare, kravanalytiker, it-leveransledare och scrum master.
Tillsammans ska vi fortsätta arbetet för att möta framtiden - och vi söker dig som vill vara med på den resan!
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- arbeta med lednings- och styrningsarbete, på både kort och lång sikt
- leda och utveckla medarbetare
- ingå i arbete med eller driva verksamhetsutveckling inom it, både inom den egna sektionen och inom avdelningen
- arbeta med planering och uppföljning inom de verksamhetsområden som du ansvarar för
- arbeta med kompetensförsörjning, inklusive rekrytering och konsultavrop
- ansvara för budget och ekonomiuppföljning.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- relevant arbetslivserfarenhet inom it
- aktuell flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av att leda verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete.
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av agilt ledarskap och agilt arbetssätt i praktiken
- erfarenhet av att leda systemutvecklingsnära arbete.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra års intervaller, med placering i Örebro. Resor i tjänsten till andra verksamhetsorter förekommer. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta någon av enhetscheferna Therése Engdahl, 010 – 495 62 07, therese.engdahl@transportstyrelsen.se eller Jennie Sandberg , 010 – 495 52 26, jennie.sandberg@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-10706. Vi behöver din ansökan senast den 12 november 2025. Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.