På grund av en kommande föräldraledighet söker vi nu en innovationsrådgivare för ett vikariat på cirka 10 månader till vårt fantastiska team vid Chalmers Grants and Innovation Office. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk och inspirerande miljö där du kan utvecklas både professionellt och personligt.
Om Chalmers Grants och Innovation Office
Chalmers Grants and Innovation Office (GIO) hjälper forskare, lärare och studenter att initiera och katalysera processer så att den kunskap Chalmers skapar kan komma till nytta på ett hållbart sätt i samhället. Vi arbetar i de tidiga faserna av innovationskedjan med rådgivning kring exempelvis forskningssamverkan, öppen innovation, immateriella rättigheter, finansiering, licensiering och möjligheter till att starta företag eller nå användare på andra sätt.
GIO är en del av avdelningen Forsknings-, innovations- och samverkansstöd. Vi arbetar nära Chalmers ledning, rektorsstaben, Chalmers Ventures och vice-prefekterna för nyttiggörande men framför allt med forskarna på Chalmers.
Om tjänsten
Som innovationsrådgivare är du i direkt kontakt med forskare, lärare och studenter vid Chalmers. Ditt uppdrag är att ge stöd i form av rådgivning och bidra till utvecklingen av metoder och arbetssätt för nyttiggörande. Du identifierar och utvärderar hur forskningsbaserad kunskap kan ligga till grund för nya processer, metoder, tjänster och produkter som i huvudsak kommer till användning utanför akademin. Gruppen håller ihop och delar erfarenheter och kompetens för att skapa största möjliga nytta.
I rollen som vikarie får du chansen att bidra med ditt engagemang och dina idéer direkt i det arbete som pågår just nu – och att skapa värde tillsammans med kollegorna, samtidigt som du får värdefull erfarenhet av arbetet i Chalmers innovationsmiljö. Det här är en roll för dig som vill bidra till att forskning gör skillnad i samhället. Vi värdesätter ett öppet och kollegialt arbetssätt där vi lär av varandra och utvecklas tillsammans.
Din profil
För att vara aktuell för tjänsten krävs minst 12 månaders erfarenhet som innovationsrådgivare.
Du ska ha en högskoleutbildning. Utöver detta är det meriterande om du har en teknisk akademisk utbildning inom något av områdena digitalisering/AI, material, life science eller förnyelsebar energi.
Du är självständig, strukturerad och har lätt för att samarbeta med olika typer av människor. Du trivs med att driva arbetet från idé till resultat och har en god förmåga att prioritera. Du behöver kunna kommunicera obehindrat både på svenska och engelska i tal och skrift.
Kunskap om nyttiggörande, öppen innovation, immaterialrätt, entreprenörskap eller arbete med startup- och SME-företag är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställningsform
Detta är ett vikariat på heltid, cirka 10 månader med möjlighet till viss överlappning i början av perioden för introduktion. Tjänsten är placerad vid Grants and Innovation Office på Chalmers i Göteborg.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans med hänsyn till verksamhetens behov.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Ansökningsförfarande
Ansökan ska vara märkt med namn och dokumenten sparas som PDF-filer enligt nedan:
CV
Personligt brev
• 1 sida
Övrigt (valfritt)
• Eventuella intyg, betyg etc.
Sista ansökningsdag: 17 november 2025
Vid frågor, vänligen kontakta
Linda Vidén Ljungars
Tel: +46-31 772 8627
Mathias Gaunitz
Email: mathias.gaunitz@chalmers.se
Tel: +46-31 772 1313
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl. Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället.
Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.
Vi söker dig som i nära samarbete med vår kärnverksamhet inom forskning och utbildning vill vara med och utveckla institutionens och Chalmers framtida verksamhetsstöd genom rollen som administrativ chef. Ett ändamålsenligt verksamhetsstöd skapar förutsättningar för vår framstående forskning, utbildning i världsklass och viktiga nyttiggörande.
Om institutionen Kemi och kemiteknik
Kemi och kemiteknik | Chalmers har en lång tradition av att stimulera världsledande utbildning och forskning i en miljö där människor utvecklas och skapar ny kunskap. Vår vision är att genom nyfikenhet och kunskap bidra till en hållbar framtid. För oss innebär det att upptäcka och utveckla nya, smartare material, processer och metoder för att förbättra hälsa och miljö. Med en bred kompetens kan vi ta oss an stora utmaningar i alltifrån grundläggande forskning till industriella tillämpningar. Kemi och kemiteknik är ett ämnesområde som bubblar av idéer och möjligheter i en mycket internationell miljö. Vi är cirka 250 anställda och erbjuder både grundutbildning och forskarutbildning.
Beskrivning av tjänsten
I rollen som administrativ chef leder du avdelningen för verksamhetsstöd, en grupp om 16 medarbetare som arbetar inom administration, ekonomi, verkstad, husansvar och arbetsmiljö. Du säkerställer ett ändamålsenligt verksamhetsstöd och där ingår att utveckla avdelningen utifrån verksamhetens behov och i linje med Chalmers strategi. I rollen ingår även att skapa och strukturera rutiner för planering och uppföljning, kompetensutveckling med mera.
Som administrativ chef rapporterar du till prefekt och ingår i institutionens ledningsgrupp. Du arbetar nära prefekt med till exempel verksamhetsplanering, verksamhetsutveckling, arbetsmiljö- och lokalfrågor.
Rollen innebär även nära samarbete med det centrala verksamhetsstödet på Chalmers och administrativa chefer på Chalmers elva andra institutioner. Din roll inkluderar att ta en aktiv roll i utvecklingen av Chalmers gemensamma rutiner och arbetssätt och bidra till administrativ samverkan mellan lärosätets alla verksamheter, i syfte att nyttja våra resurser effektivt. Detta arbete görs i samarbete med kollegor i Chalmerssystemet och kan till exempel inkludera deltagande i arbetsgrupper eller strategiska uppdrag.
Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen har du
• Högskoleutbildning inom relevant område, t.ex. ekonomi, HR, förvaltning eller liknande.
• Erfarenhet av arbetsledning och/eller mycket god kännedom om liknande akademisk verksamhet
• Erfarenhet av att driva och verkställa administrativa processer och projekt
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av administration eller ekonomihantering av större projekt
• Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete och förändringsprocesser
• Erfarenhet från akademin
• Erfarenhet av digitala verktyg (inkl AI) inom administrativa processer
Vi ser också gärna att du har erfarenhet av coaching, ledarskap och projektledning.
Att arbeta på Chalmers
Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid.
Våra förmåner för anställda omfattar bland annat:
⦁ Flexibilitet att arbeta på distans med hänsyn till verksamhetens behov.
⦁ Semester upp till sju veckor per år.
⦁ Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid.
⦁ Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid.
Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.
Hur du ansöker
Du ansöker genom att ladda upp ditt CV och ett personligt brev via "Ansök" längst ner på sidan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Dina svar hjälper oss att få en tydlig bild av din motivation och dina erfarenheter i förhållande till rollen som administrativ chef. Vi ber dig att svara kortfattat.
Ofullständiga ansökningar och ansökningar som skickas via e-post kan vi tyvärr inte behandla.
Sista ansökningsdag: 18 november
Intervjuer och tillträde
Intervjuer kommer hållas 3-4 december 2025 samt slutintervju 16/12. Tillträde enl överenskommelse, dock senast 1/5, 2026.
För att säkerställa en rättvis och grundlig rekryteringsprocess kan bakgrundskontroller och personlighetstester komma att genomföras för slutkandidater.
Vid frågor, vänligen kontakta
Prefekt Hanna Härelind
hanna.harelind@chalmers.se
031-772 2959
Jenny Hörlyk, HR-partner
jenny.horlyk@chalmers.se
031-772 6974
*** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***
Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl. Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället.
Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.