Polismyndigheten

Just nu finns det 5 jobbannonser från Polismyndigheten.

Visar 1 - 5 av 5 annonser

Uppdragsledare, Norrköping

1 d

Polismyndigheten

Är du redo för en större uppgift?Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisiära gemensamma system är en enhet inom IT-avdelningen som ansvarar för att tillhandahålla gemensamma IT-förmågor och IT-stöd som används inom flera polisiära områden. Enheten växer nu för att kunna hantera ett flertal utökade uppdrag inom vårt område. Gruppen som arbetar med geografiska system arbetar med att utveckla Polismyndighetens gemensamma, egenutvecklade kartapplikationer – ett centralt stöd i polisens operativa arbete. Just nu står vi inför ett generationsskifte, där vi tar fram nästa generations kartlösning för både inre och yttre personal. Gruppen består av bland annat erfarna uppdragsledare, systemutvecklare, arkitekt med högteknisk expertis inom systemutveckling och geografiska system (GIS) för iOS, Windows och webb. Arbetsbeskrivning Som uppdragsledare ingår du i ett team som tillsammans utvecklar och förvaltar polisens gemensamma egenutvecklade kartapplikationer. Rollen omfattar en variation av arbetsuppgifter, där en stor del innebär nära samarbete med systemutvecklare och ett flertal intressenter. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Som uppdragsledare kommer du att: Ansvara för att teamet genomför små och kontinuerliga leveranser med rätt kvalitet Tillsammans med UX-designer/kravanalytikern stå i behovsdialog med verksamheten Genomföra workshops och leda möten Agera rådgivare och expert gentemot verksamheten Koordinera och samordna arbetet mellan olika grupper på IT-avdelningen och i den övriga verksamheten Driva arbetet med löpande förbättring och utveckling av rutiner Stödja verksamheten med kunskap, utbildning och rutiner för användandet av de inom området relevanta systemen Stödja produktägaren i de strategiska frågorna kring produktens utveckling Säkerställa att teamet fokuserar på nytta och effekter samt att alla i teamet vet vad vi ska åstadkomma Agera Scrum Master för gruppen Du har din placering i centralt i Norrköping och du har möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: Treårig högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område Minst tre års relevant och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera utveckling inom IT, som produktägare, uppdragsledare, testledare eller projektledare God teknisk förståelse inom mjukvaruutveckling eller IT-infrastruktur Arbetat några år med agil metodik i utvecklingsteam Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap Det är meriterande om du även har: Djup förståelse för agilt arbete med betoning på iterativ utveckling, kontinuerlig feedback och beslutsfattande baserat på data och värde. Erfarenhet av arbete med Jira och Confluence eller liknande Erfarenhet av att strukturera och dokumentera verksamhetens IT behov Erfarenhet av att arbeta med krav och behovsanalyser Personliga egenskaper Vi söker dig som vill leverera nytta till vår verksamhet. Du förstår vikten av att alla i teamet vet vilka problem vi ska lösa och du hjälper teamet att snabbt och ofta leverera värde ut till våra användare. Du är strukturerad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kommer ha många kontaktytor inom både IT men även i verksamheten. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och bra på att samarbeta. Du behöver vara anpassningsbar och beredd på att anpassa dig efter nya teknologier och trender. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten och internt på IT-avdelningen Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning sex månader Arbetstid: Förtroendearbetstid Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Har du treårig högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område? Har du minst tre års relevant och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera utveckling inom IT, som produktägare, uppdragsledare, testledare eller projektledare? Har du god teknisk förståelse inom mjukvaruutveckling eller IT-infrastruktur? Har du arbetat några år med agil metodik i utvecklingsteam? Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift? Har du svenskt medborgarskap? Har du djup förståelse för agilt arbete med betoning på iterativ utveckling, kontinuerlig feedback och beslutsfattande baserat på data och värde? Har du erfarenhet av arbete med Jira och Confluence eller liknande? Har du erfarenhet av att strukturera och dokumentera verksamhetens IT behov? Har du erfarenhet av att arbeta med krav och behovsanalyser? Tjänsten ar placerad i Norrköping och kräver att man arbetar på plats minst tre dagar i veckan, har du den möjligheten? Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Teknisk produktspecialist till Passageraranalyssystem

2 d

Polismyndigheten

IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. Underrättelse-, gräns- och internationella system har ett helhetsansvar för utveckling och livscykelhantering av systemstöden för polisens underrättelsetjänst, inrese- och gränskontroll, efterlysningar, gränsövervakning- och passagerarflöden samt internationell samverkan. Underrättelse-, gräns- och internationella system ansvarar även för internationell samordning inom IT samt för system för språk- & textanalys. Du kommer att ha din placering i moderna lokaler centralt på Kungsholmen i Stockholm, och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuds du konkurrenskraftiga förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Arbetsbeskrivning Som Teknisk produktspecialist hos oss ingår du i ett team som har helhetsansvar för både nyutveckling och vidmakthållande av våra produkter. Vi levererar användarcentrerade och smarta lösningar som riktar sig till olika typer av användargrupper inom den polisiära verksamheten. Vi arbetar nära verksamheten i korta iterationer för att snabbt och smidigt kunna leverera det som ger mest nytta för vår förmåga att förebygga och förhindra brottslig verksamhet. Ditt ansvar är att leda de tekniska delarna kring införanden och under hela produktens livscykel. Som produktspecialist är du kontaktperson för frågor som gäller t.ex. utveckling eller incidenter kring de produkter du ansvarar för. Du samarbetar med utvecklingsteam eller leverantörer kring de underhålls-, förbättrings- och vidareutvecklingsåtgärder som behövs för att livscykelhantera produkten. Du är även med och planerar hur utrullningen av nya förmågor i IT-systemen ska ske på bästa sätt. Tekniska utvärderingar inför inköp kan förekomma. Kvalifikationer Vi söker dig som har Relevant akademisk utbildning (företrädesvis med examen) inom data/IT, eller examen från relevant YH-utbildning, exempelvis inom webb/systemutveckling eller liknande. Alternativt att du har motsvarande förvärvad kompetens som Polismyndigheten bedömer likvärdig Erfarenhet i närtid av att genomföra driftsättningar, förändringar och uppdateringar av IT-system i en Windows- och/eller Linux-miljö Erfarenhet i närtid av att genomföra, samordna och strukturera IT-projekt/uppdrag/lösningar ur ett livscykelperspektiv Du behöver behärska svenska och engelska väl, både i tal och skrift. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Det är meriterande om du även har följande Erfarenhet av systemutveckling Arbete med Microsoft SQL Server- /MySQL databaser. Erfarenhet av att agera som t.ex. teknikspecialist, IT-tekniker, systemtekniker, systemförvaltare, objektsspecialist eller applikationsspecialist God förmåga att dokumentera tekniska processer och arkitektur Personliga egenskaper Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har ett serviceinriktat och lösningsorienterat förhållningsätt till verksamheten, kollegor, chefer och andra som berörs. Utöver detta kan du skapa samt hantera många, för tjänsten, nyttiga kontaktytor. Du behöver därmed vara en god och tydlig kommunikatör. Arbetsuppgifterna är varierande så det underlättar om du är orädd inför utmaningar och är beredd att kavla upp ärmarna om och när det behövs. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66 Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning tillämpas. Placering: Stockholm/Kungsholmen Funktion: Teknisk produktspecialist Arbetstid: Heltid / dagtid / förtroendearbetstid Tillträde: Efter överenskommelse Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna via vår hemsida. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via vår hemsida senast den 12 november 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A616.809/2025 i mailets ärendemening. svara på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 29 oktober 2025. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Polismyndigheten Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster. #LI-Hybrid
Data/IT
Stockholm

Systemutvecklare, Stockholm

3 d

Polismyndigheten

Polisens IT-avdelning utvecklar ständigt ny teknik för att möta brottsutvecklingen i samhället. Som systemutvecklare får du chansen att bidra till trygghet genom att skapa system för polisiära verksamheter. Med cirka 1200 anställda ansvarar vi för IT-stödet till 40 000 medarbetare och nu söker vi utvecklare till vårt kontor i Stockholm. Vi värdesätter en sund balans mellan arbete och fritid och erbjuder en flexibel arbetsplats med bland annat möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Arbetsbeskrivning Är du en systemutvecklare med gedigen och aktuell erfarenhet av Java och vill ha en spännande och samhällsviktig utmaning där du gör Sverige och Europa säkrare? Vår verksamhet ansvarar för att säkerställa att polisens internationella samarbeten har bästa tänkbara IT-stöd i sitt arbete med att förebygga, hantera och förhindra grov, organiserad brottslighet med internationell koppling samt flera informationsutbytessystem som är essentiella nav i den internationella kampen mot grov brottslighet. Vi står inför en spännande och händelserik tid med mycket nyutveckling med komponenter i teknisk framkant. Våra team ansvarar för hela produktens livscykel. En arbetsdag kan innebära allt från att du utvecklar nya applikationer, underhåller komplexa system eller löser kritiska säkerhetsproblem. Du arbetar nära slutanvändare i den polisiära verksamheten och andra grupper inom IT för att omsätta kunskap till tekniska lösningar som stödjer polisen i deras uppdrag. Vi erbjuder goda möjligheter till personlig utveckling och uppmuntrar våra medarbetare att ständigt vidareutvecklas inom sina intresseområden. Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande och ha ett starkt driv tillsammans med ett kreativt tänkande. Du vill hela tiden arbeta för att vi tillsammans kontinuerligt levererar så bra lösningar som möjligt. Du är en anpassningsbar lagspelare som har lätt för att samarbeta, du är även kommunikativ och kan hantera många kontaktytor. Kvalifikationer Minst 3–5 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom systemutveckling med fokus på Java och Typescript/JS Utbildning inom IT, alternativt förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant Erfarenhet av att arbeta agilt Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Svenskt medborgaskap Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: gRPC Event streams, UX, GUI design Erfarenhet av att bygga API:er enligt ”best practice” Spring Boot MySQL, IBM MQ JMS Linux, Docker och/eller Kubernetes, GitOps, CI/CD pipeline på Jenkins Med din erfarenhet förväntar vi oss att du har god förmåga att arbeta självständigt. Din förmåga att ta initiativ och vägleda andra är avgörande för att ständigt driva utvecklingen framåt. Du bidrar till att skapa en kultur av samarbete och kunskapsdelning, där vi strävar efter att ständigt förbättra våra processer och tekniska lösningar. Vi värdesätter dina personliga egenskaper högt och kommer lägga stor vikt vid dessa för att hitta rätt person för rollen. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget kontakta: 0105637497 eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt med: HR-konsult, Pamela Vongaribo, pamela.vongaribo@polisen.se Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66 Övrig information Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning Arbetsort: Stockholm Omfattning: Heltid Arbetstid: Dagtid Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna i angiven ruta och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan: Minst 3–5 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom systemutveckling med fokus på Java och Typescript/JS? Om ja/beskriv din erfarenhet Utbildning inom IT, alternativt förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant? Om ja/beskriv din erfarenhet? Erfarenhet av att arbeta agilt? Om ja/beskriv din erfarenhet Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift? Ja/nej? Svenskt medborgaskap? Ja/nej? Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: gRPC? Om ja/beskriv din erfarenhet Event streams, UX, GUI design? Om ja/beskriv din erfarenhet Erfarenhet av att bygga API:er enligt ”best practice”? Om ja/beskriv din erfarenhet Spring Boot? Om ja/beskriv din erfarenhet MySQL, IBM MQ JMS? Om ja/beskriv din erfarenhet Linux, Docker och/eller Kubernetes, GitOps, CI/CD pipeline på Jenkins? Om ja/beskriv din erfarenhet? Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Vid användning av kompletterande bedömningsmetoder såsom tester, arbetsprov eller liknande skrivs även det in under övrigt så att det framgår i annonsen. Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 17 november. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A675.140/2025 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. #LI-Hybrid Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Data/IT
Stockholm

IT-samordnare

10/29/2025

Polismyndigheten

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen är en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. Leverans och support levererar, underhåller, koordinerar och samordnar den teknik som myndighetens anställda använder i sitt arbete. Leverans och support levererar och tillhandahåller support avseende all teknik som används av kärnverksamheten såsom system för radiokommunikation inklusive handterminaler och fordonsstationer. För denna tjänst är kontoret beläget i Uppsala, och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuds du konkurrenskraftiga förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Arbetsbeskrivning: I rollen som IT-samordnare kommer du att ansvara för planering och samordning av våra leveranser. Våra uppdrag är av varierande storlek och kan innebära IT-samordning i ett nytt polishus, i förändringar av befintliga lokaler eller vid införande av nya system och verktyg för att utveckla och förbättra det polisiära arbetet både strategiskt och ute i fält. I rollen som IT-samordnare är du navet i vår verksamhet mot våra olika kontaktpunkter, dvs övriga IT-avdelningen, produktägare, entreprenörer, verksamheten, andra myndigheter samt externa leverantörer. Du ser till att förutsättningar finns för våra tekniker att kunna genomföra leveranserna till verksamheten. Resor förekommer i arbetet där arbetsområdet i huvudsak är i Region Mitt. Kvalifikationer: Detta är en möjlighet för dig som har: Relevant gymnasial eller eftergymnasial IT-teknisk utbildning, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig Flera års relevant dokumenterad erfarenhet av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom IT-tekniska projekt som arbetsgivaren bedömer relevantErfarenhet av implementering av fastighetsnät/säkerhetssystem och arbete med IT-teknisk infrastruktur Erfarenhet av dokumentering och framtagning av rutiner/processer Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift B-körkort God datorvana Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Meriterande Erfarenhet av arbete med säkerhetssystem, larm- och passersystem Erfarenhet av agilt arbete i Jira, Confluence eller motsvarande Erfarenhet av byggprojekt i roll som arbetsgivaren bedömer relevant Personliga egenskaper: Vi söker dig som är ansvarstagande och själv strukturerar upp ditt arbete och driver dina processer vidare. Som person är du noggrann, nyfiken och engagerad samt är lösningsfokuserad och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Eftersom du i rollen har många kontaktytor behöver du ha god kommunikation- och samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget är du välkommen att ta kontakt via, tfn: 010-568 2301 Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult: Maria Moberg, maria.moberg1@polisen.se Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, Linnea Hjelm, tfn: 010-56 754 95 Övrig information Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna via vår hemsida i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna via annonsen på vår hemsida är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via annonsen på vår hemsida senast den 7/11 2025. Märk din ansökan med referensnummer A675.000/2025 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Polismyndigheten Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Data/IT
Uppsala

UX-Designer

10/27/2025

Polismyndigheten

Arbetsplatsbeskrivning Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisiära gemensamma system är en enhet inom IT-avdelningen som ansvarar för att tillhandahålla gemensamma IT-förmågor och IT-stöd som används inom flera polisiära områden. Enheten växer nu för att kunna hantera ett flertal utökade uppdrag inom vårt område. Gruppen som arbetar med geografiska system arbetar med att utveckla Polismyndighetens gemensamma, egenutvecklade kartapplikationer – ett centralt stöd i polisens operativa arbete. Just nu står vi inför ett generationsskifte, där vi tar fram nästa generations kartlösning för både inre och yttre personal. Gruppen består av bland annat erfarna uppdragsledare, systemutvecklare, arkitekt med högteknisk expertis inom systemutveckling och geografiska system (GIS) för iOS, Windows och webb. Arbetsbeskrivning Som UX-designer ingår du i ett team som tillsammans utvecklar och förvaltar polisens gemensamma egenutvecklade kartapplikationer. Rollen omfattar en variation av arbetsuppgifter, där en stor del innebär nära samarbete med systemutvecklare och ett flertal intressenter. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Exempel på arbetsuppgifter: Samordna och strukturera arbetet i utvecklingsuppdrag Genomföra behovsanalyser Ta fram, testa och utvärdera prototyper Hålla i workshops samt designsprintar Dokumentera resultat i kravspecifikationer, user stories och prototyper. Samarbeta inom Polisen och men även externt med våra olika målgrupper Du har din placering i centralt i Norrköping och du har möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Relevant akademisk examen och/eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig Flera års erfarenhet av arbete med UX-design till olika plattformar (ex mobil, desktop, iPad, CarPlay) Erfarenhet av att arbeta med hela UX-processen; från behovsinsamling, skapandet av prototyper och genomförande av användningstest, till att ta in feedback på genomfört arbete Erfarenhet av att arbeta med user stories och user story mapping Erfarenhet av agila arbetsmetoder Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap Meriterande kompetenser: Erfarenhet av prototypverktyg Kunskap inom UI (user interface) /digital grafisk design Driva workshops och designveckor Erfarenhet av kravanalysarbete Personliga egenskaper Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande, lösningsfokuserad och ha ett starkt driv. Du vill hela tiden arbeta för att vi tillsammans kontinuerligt levererar så bra lösningar som möjligt. Du är en lagspelare som har lätt för att samarbeta och är kommunikativ och kan hantera många kontaktytor. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god förmåga att bryta ner komplexa uppgifter. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Lama Ziegelwagner, gruppchef, 0761282270 Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Linda Hempel Gustafson, linda.hempel-gustafson@polisen.se Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST Region Öst. st.region-ost@polisen.se Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning om 6 månader Anställningsbenämning: Handläggare Arbetsort: Norrköping Arbetstid: Förtroendearbetstid Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: UX-Designer Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Du hittar urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/november/ux-designer/ Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 10/11 - 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A661.259/2025 i mailets ärendemening.