Socialstyrelsen

Just nu finns det 3 jobbannonser från Socialstyrelsen.

Visar 1 - 3 av 3 annonser

Cybersäkerhetsspecialist – säker IT-utveckling i en samhällsviktig miljö

8/8/2025

Socialstyrelsen

Vill du ta lead i hur säker utveckling bedrivs i en verksamhet som påverkar hela Sveriges vård och omsorg? På Socialstyrelsen kombinerar du teknisk spets med strategiskt inflytande i ett samhällsviktigt uppdrag. Våra lösningar används av många yrkesgrupper för att fatta beslut, följa upp insatser och skapa ny kunskap som gör verklig skillnad. Om rollen Vi söker dig som vill forma och leda arbetet med säker utveckling hos Socialstyrelsen. Rollen är både strategisk och operativ – du driver och vidareutvecklar vårt arbete med säker kod, säkra inloggningar, kryptografi, kodgranskning och automatiserade tester. Du är en nyckelperson i att välja rätt metoder, verktyg och tekniska lösningar för framtiden, samtidigt som du vägleder utvecklare ur ett cybersäkerhetsperspektiv. Rollen är utåtriktad och innebär nära samarbete både med IT-specialister och med verksamheten. Du växlar mellan teknik och struktur: från att skriva styrdokument och definiera krav, till riskbedömningar, föreslå åtgärder, incidenthantering och att guida inför tekniska implementationer. Din insats bidrar till att öka förståelsen för cybersäkerhet i hela organisationen och du blir en viktig länk mellan teknik och verksamhet. Vi vill att du ska trivas både på jobbet och utanför. Därför erbjuder vi goda förmåner, flexibla arbetssätt och en arbetsplats där balansen mellan jobb och fritid alltid är viktig. Du får ett meningsfullt uppdrag där du varje dag kan känna att det du gör verkligen räknas. Om dig Vi söker dig som har ett tydligt driv och tar ansvar för att uppgifter blir genomförda. Du ser vad som behöver göras, kommer med lösningsförslag och tar initiativ där det behövs. Du är självgående och har lätt för att planera, strukturera och slutföra ditt arbete, även i tekniskt komplexa miljöer. Samtidigt har du en god analytisk förmåga – du förstår och kan bryta ner problem, identifiera orsaker och föreslå relevanta åtgärder. Du dokumenterar ditt arbete tydligt och bidrar till att skapa struktur och långsiktighet i vårt cybersäkerhetsarbete. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • relevant utbildning inom IT/cybersäkerhet eller motsvarande kompetens genom arbetslivserfarenhet • flerårig, aktuell erfarenhet av arbete med IT-/cybersäkerhet i komplexa IT-miljöer – du har självständigt arbetat med komplexa tekniska frågor, bedömt risker och föreslagit relevanta skyddsåtgärder • erfarenhet av att utreda och hantera säkerhetsincidenter • goda kunskaper om logganalys och SIEM-verktyg • goda kunskaper inom informationssäkerhet – du kan identifiera sårbarheter och föreslå skyddsåtgärder • erfarenhet av att översätta verksamhetskrav till säkra tekniska lösningar • grundläggande nätverkskunskaper • kunskap om identitetssäkerhet, både lokalt och i molnmiljöer • kunskap om säkerhetsprinciper som SoD, Least Privilege och Zero Trust • kunskap om ramverk och standarder som OWASP, NIST, MITRE ATT&CK, ISO 2700x • förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • certifieringar som OSCP, OSWE, CISSP, CEH eller motsvarande • erfarenhet av DevSecOps och säker kodgranskning • erfarenhet att utveckla skript och verktyg för säkerhetstester • erfarenhet av arbete med Microsoft Sentinel. Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir systemtekniker och din placering är på Enheten för it-infrastruktur. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Andreas.Noren@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara.Renberg@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för Saco-S är Isabelle.Alander@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för ST/OFR är Anders.Nordlund@socialstyrelsen.se. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 14 september 2025.
Data/IT
Stockholm

Infrastrukturtekniker – var med och bygg framtidens IT-infrastruktur

8/6/2025

Socialstyrelsen

Vill du vara med och modernisera en samhällsviktig IT-infrastruktur? Socialstyrelsen står inför ett omfattande förändringsarbete där vår IT-infrastruktur ska lyftas till nästa nivå – för att bättre stödja en verksamhet som påverkar hela Sveriges vård och omsorg. Som infrastrukturtekniker blir du en nyckelperson i denna resa. Hos oss kombinerar du tekniskt ansvar med ett meningsfullt uppdrag som gör skillnad på riktigt. Om rollen Som infrastrukturtekniker hos oss blir du en nyckelperson i teamet som ansvarar för att förvalta och utveckla Socialstyrelsens IT-infrastruktur – både på kort och lång sikt. Eftersom vår IT-drift till största delen sker internt får du möjlighet att arbeta nära systemen och verksamheten i en bred och omväxlande roll. Vi står just nu inför ett omfattande förändringsarbete där infrastrukturen ska moderniseras. Många av våra system och lösningar kommer att uppgraderas eller bytas ut – och du blir en viktig del i denna spännande resa. Denna roll passar dig som drivs av att ständigt förbättra både teknik och arbetssätt. Här erbjuds du en dynamisk arbetsmiljö där ingen dag är den andra lik, och där utveckling och lärande är en självklar del av vardagen – eller som vi brukar säga: "The biggest room in the world is the room for improvement." Om dig Du har flerårig och bred erfarenhet av att bygga, underhålla och utveckla IT-infrastruktur i miljöer där publika molntjänster är en naturlig del av helheten. Du har troligen arbetat i en arkitektnära roll under flera år och har god vana vid att hantera tekniskt komplexa uppgifter. Du är analytisk och lösningsorienterad – du trivs med att identifiera förbättringsområden, föreslå lösningar och ta egna initiativ. Du arbetar strukturerat, dokumenterar kontinuerligt ditt arbete och ser till att skapa ordning även i komplexa miljöer. Vi ser också att du är självgående och proaktiv, men samtidigt har lätt för att samarbeta och dela kunskap med andra i teamet. Du har god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, och kan anpassa ditt budskap utifrån målgruppen – oavsett om det handlar om tekniska specialister eller personer utan IT-bakgrund. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har     • flerårig erfarenhet av att bygga, drifta och underhålla IT-infrastruktur • erfarenhet av drift i hybridmiljöer (on-prem och moln), inklusive virtualiserade miljöer • erfarenhet av automatisering/scripting och hantering av certifikat • flerårig erfarenhet av Microsoft Azure och M365-plattformen • erfarenhet av Microsofts identitetshantering, t.ex. Active Directory och Entra ID • erfarenhet av drift av Microsoft-baserad servermiljö och Microsoft Exchange • grundläggande nätverkskunskaper • god förmåga att kommunicera på svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av • containerbaserade lösningar • Microsoft Identity Manager • Microsoft Sentinel • logghantering och monitorering av IT-miljöer • att arbeta enligt ITIL-ramverket.  Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir systemtekniker och din placering är på Enheten för infrastruktur. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Andreas.Noren@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara.Renberg@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för Saco-S är Isabelle.Alander@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för ST/OFR är Anders.Nordlund@socialstyrelsen.se. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 14 septemner 2025.
Data/IT
Stockholm

Verksamhetsarkitekt till Socialstyrelsens registerverksamhet

8/4/2025

Socialstyrelsen

Är du en erfaren verksamhetsarkitekt med ett stort samhällsengagemang? Har du erfarenhet från organisationer som hanterar stora datamängder och omfattande dataflöden? Vi söker dig som vill vara med i arbetet med att transformera en samhällsviktig verksamhet med lång tradition till en mer smidig och modern verksamhet som styr utveckling mot långsiktiga mål. Om tjänsten Socialstyrelsen samlar in uppgifter från hälso- och sjukvården, socialtjänsten och tandvården och sammanställer det i register som är världsunika i registersammanhang. Nu står vår uppgiftsinsamling inför en omfattande expansion och vi kommer under de närmsta åren anpassa och utveckla verksamheten för att möta nya uppdrag och lagkrav på dataområdet. Vi förstärker därför vår registerverksamhet genom att etablera rollen verksamhetsarkitekt i verksamheten.  Ditt uppdrag blir att stödja verksamheten i att lägga grunden för en strukturerad informationsarkitektur och i att analysera och anpassa befintlig verksamhet till önskat läge. Eftersom rollen blir ny i verksamheten kommer du till en början arbeta nära chefer och andra nyckelfunktioner på myndigheten och i registerverksamheten för att förstå och analysera behoven och konkretisera uppdraget. Socialstyrelsen kommer från 2026 ha en ny strategisk inriktning där digitalisering och teknisk utveckling kommer att vara ett prioriterat område. I ditt uppdrag ingår att säkerställa att verksamhetsutvecklingen i registerverksamheten är i linje med utvecklingen på myndigheten. Tjänsten kommer vara placerad på Enheten för samordning och utredning för register på Avdelningen för register och statistik. Enhetens uppdrag är att stödja och samordna registerverksamheten i stora och omfattande utvecklingsfrågor vilket innebär att vi samarbetar nära avdelningsledningen och centrala roller och funktioner i myndigheten. Socialstyrelsen har organiserat sin IT-styrning enligt PM3-modellen och i rollen kommer du också att samarbeta tätt med förvaltningsledare och objektsägare. Vi är certifierade i ISO27001 om informationssäkerhet. Om dig För att lyckas och trivas hos oss behöver du vara nyfiken och modig, ha god kommunikativ förmåga och ett flexibelt och samarbetsinriktat angreppssätt. Du behöver vara trygg i din roll och metodik att analysera komplexa frågor och olika intressenters behov och krav. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • akademisk utbildning inom IT, system-/datavetenskap, informatik eller inom ett område som Socialstyrelsen bedömer är relevant för tjänsten • flerårig erfarenhet av strategiskt och taktiskt arbete med verksamhetsutveckling, verksamhetsarkitektur eller liknande • erfarenhet av att ha deltagit i minst ett större utvecklingsprojekt • erfarenhet av att stödja chefer och ledningsgrupper med arkitekturstöd vid beslutsfattande • god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga på svenska och engelska.  Det är meriterande om du har • erfarenhet av förändringsledning, digitalisering eller metodutveckling inom arkitekturområdet • erfarenhet av att samverka med myndigheter eller andra nationella aktörer i frågor om digital infrastruktur, interoperabilitet eller liknande • erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation eller annan verksamhet som styrs av lagar och förordningar. Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för register och statistik, på enheten för samordning och utredning av register. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta. Om du har frågor om tjänsten enhetschef Sofia Asp på sofia.asp@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara Renberg på klara.renberg@socialstyrelsen.se. Facklig företrädare för SACO-S är Isabelle Ålander, isabelle.alander@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund, anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 24 augusti 2025.
Administration, ekonomi, juridik
Stockholm