Stockholms kommun

Just nu finns det 2 jobbannonser från Stockholms kommun.

Visar 1 - 2 av 2 annonser

Hyresförhandlare/ stöd i hyresfrågor till serviceförvaltningen

1 d

Stockholms kommun

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss  Är du i början av din karriär och söker en roll där du får möjlighet att växa och utvecklas? Att arbeta med hyresavtal, hyresförhandlingar och stöd till verksamheter i hyresfrågor innebär spännande och varierande uppgifter tillsammans med engagerade kollegor. Lokalplanering är ett verksamhetsområde och en intern stödfunktion (internkonsulter) på serviceförvaltningen som utgör Stockholms stads spetskompetens i lokalfrågor. Stockholm stads förvaltningar och bolag vänder sig till vår verksamhet för att få hjälp och stöd i olika lokalfrågor. På vår avdelning arbetar hyresförhandlare, systemförvaltare, projektledare och inredningsarkitekter. Vi är 20 medarbetare som arbetar i tre olika grupper men med ett tätt samarbete framförallt inom grupperna. Stockholms stad hyr lokaler för drygt fem miljarder kronor per år. Förhyrningarna uppgår till omkring tre miljoner kvadratmeter och fördelar sig på cirka 20 000 hyresavtal med omkring 800 hyresvärdar. Vi erbjuder  Vår medarbetarenkät visar att vi har ett mycket gott arbetsklimat. Du blir en del av en organisation där vi lär av varandra och är öppna för varandras tankar och idéer. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat landskap i moderna lokaler vid Globen och ges möjlighet att även arbeta hemifrån. Vi erbjuder också goda friskvårdsmöjligheter som till exempel friskvårdsbidrag, subventionerad massage och närhet till olika träningsanläggningar. Andra förmåner är flexibel arbetstid, sommararbetstid och genom semesterväxling kan du som önskar få upp till sex extra semesterdagar. Läs mer om våra förmåner här. Din roll  Lokalplanering stödjer stadens olika förvaltningar i deras arbete med sina olika typer av verksamhetslokaler och i deras roll som hyresgäst. Tjänsten innebär att du arbetar med bedömning av lokalhyresavtal, kvalitetsgranskning av uppsägningar samt förhandling utifrån ett uppdrag från stadsledningskontoret. Uppdraget har en utarbetad processbeskrivning. I det uppdraget ligger även stöd och rådgivning till stadens förvaltningar i hyresfrågor. De lokaler som staden hyr in har en stor variation vad gäller inriktning, omfattning, tid och den verksamhet som ska bedrivs i dem. Din kompetens och erfarenhet  Vi söker dig som har: akademisk utbildning inom exempelvis juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. goda kunskaper i hyreslagen och andra relevanta lagar och regler. god administrativ förmåga. Det är meriterande om du har erfarenhet av: •       lokalhyresavtal och kan bedöma och kvalitetsgranska dess innehåll. •       hyresförhandling, i första hand av lokaler. •       att säga upp lokalhyresavtal för villkorsändring eller avflyttning. •       blockförhyrningsavtal av bostäder. •       arbete med lokalfrågor i rollen som hyresgäst. •       och/eller kunskap kring lokalfrågor inom kommunala verksamheter. •       arbete i stora och komplexa organisationer. För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad och kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har även en förmåga att hantera många olika frågor parallellt. Du är bra på att samarbeta, både med uppdragsgivare och kollegor, och kan på ett pedagogiskt sätt beskriva processen vid inhyrning av lokaler. I rollen är det viktigt att du är professionell och har lätt för att anpassa dig till nya situationer. Du är uthållig och har tålamod samt vågar och kan ta ställning för en uppfattning. Vi arbetar i en komplex verksamhet där vi ständigt måste lära oss nya saker och anta nya utmaningar, vilket är något du trivs med. I arbetet med hyresfrågor och hyresförhandling hos lokalplaneringen finns det alltid utvecklingsmöjligheter. Övrigt  Vi rekryterar utan personligt brev i denna rekrytering. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Arbetspsykologiska tester kan komma att bli aktuella i rekryteringsprocessen. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Provanställning kan tillämpas. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet samt interna konsulter som tillhandahåller stöd inom digitalisering, it & telefoni, rekrytering, samt, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 370 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.
Administration, ekonomi, juridik
Stockholm

Produktledare IT - Dataanalys och GIS

4/11/2025

Stockholms kommun

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden. Din arbetsplats/IT enheten På IT-enheten är vi 17 medarbetare, alla med olika ansvarsområden men med ett och samma mål; att utveckla vår verksamhets effektivitet och tekniska nivå. Vi arbetar med ny teknik och ser en konkret användning av den, vi bidrar till att bygga ett hållbart samhälle och en väl fungerande stad. För att lyckas krävs att vi fokuserar på samarbete och en vilja att lyckas tillsammans. Trafikkontoret har en stark vision, väl definierade mål och en hög ambition för vad man vill åstadkomma. I detta ingår en offensiv satsning på IT. Rollen som Produktledare IT utgör en nyckelroll i arbetet med att utveckla och säkerställa moderna och verksamhetsstödjande IT-lösningar för hela Trafikkontorets verksamhet. Som en del av ett ökat fokus på digitalisering pågår ständig utveckling av både kontorets struktur för innovation, ständiga förbättringar och digitalisering samt verksamhetsarkitektur. Vi arbetar enligt PM3 version 2023 som bygger vidare på vår tidigare etablerade version. Din roll Som Produktledare IT inom Objekt Data-Analys-GIS (DAG) kommer du att vara sammanhållande och ansvarig för ett antal IT-system inom tre produkter; ”Datalagring, -krav & -kvalitet”, ”Bearbetning & dataflöde” och ”Tillgängliggöra & Visualisera”. Inom DAGs produkter och datakedjans steg lagra, bearbeta och tillgängliggöra ingår bl.a. följande aktiviteter: Processer som möjliggör ett effektivt och transparent arbetsflöde Regler, riktlinjer och strategier för datastyrning Förvaltning av IT-system inkl. utvärdering av ändamålsenlighet och god IT-säkerhet         Kompetensutveckling, erfarenhets återkoppling och främjande av innovationsidéer Totalt omfattar förvaltnings objektet DAG ett 20-tal olika system, däribland GIS-system, NVDB, Trafikdata, Datawarehouse, Tableau och gatuvybilder. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att Ansvara för kostnadseffektivt vidmakthållande och utveckling av systemstöd inom produkterna i samarbete med kollegor och systemleverantörer samt se till att de är tillgängliga och användbara och säkra. Stötta produktledare i verksamheten och bidra med IT-perspektivet i samtliga frågor och uppgifter. Bidra med IT-relaterade krav i upphandlingar av system och systemförvaltning. Utifrån riktning och förutsättningar för objektet planera och leda produkternas uppdrag utifrån ett IT-perspektiv. Prioritera och besluta och genomföra aktiviteter inom ramen för produkterna. Samordna produkternas mål, uppdrag och aktiviteter med andra objekt och projekt. Följa upp och löpande rapportera produkternas kostnader till objektledningen. Ta fram beslutsunderlag för förändringar, initiativ och behov från IT-verksamheten inom produkterna samt vid behov kunna föredra dessa för ägare och styrgrupp. Samordningsansvar och avtalsuppföljning mot externa IT-leverantörer. Utarbeta och realisera objektplanen tillsammans med objektledning och objektstyrgrupp.  Din kompetens och erfarenhet För att lyckas i tjänsten som Produktledare IT krävs det att du har  Högskola/universitetsexamen inom ex. systemvetenskap, alternativt annan teknisk bakgrund/kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Flerårig erfarenhet inom leverans av systemstöd i roller som förvaltningsledare it, objektledare it, systemförvaltare eller motsvarande kompetens. Meriterande om du även har tidigare erfarenhet av förvaltning av systemstöd för liknande verksamheter/processer som objektet stödjer. förmåga att upprätthålla ett helhetsperspektiv och tänka strategiskt för att kunna leda utveckling av system och tillhörande applikationer. erfarenhet av styrning och kravställning av externa/interna it leverantörer som beställarorganisation.  Vi söker dig som har förmåga att driva igenom fattade beslut och leda aktiviteter med specialister och har en naturlig pedagogisk förmåga och tydlighet. Som produktledare kombinerar du en teknisk orientering och IT-kompetens med ett strategiskt helhetsperspektiv då du leder vidareutvecklingen av system och tillhörande applikationer. Du är intresserad av och förstår samspelet mellan medarbetare, processer, IT-system, information och regelverk och hur verksamhetsförmågor skapar värde. Vidare är du kreativ och analytisk i din problemlösning, samt tar naturligt initiativ att ta tag i problem för att finna lösningar. Du har en förmåga att både stötta dina kollegor och att få dem att utvecklas i sin roll. Som person är du kommunikativ och lyhörd för behov och önskemål då du bidrar till ett gott samarbetsklimat. Vad vi kan erbjuda dig Att arbeta på trafikkontoret innebär en möjlighet för dig att bidra till samhällsnyttan genom att själv vara med och påverka och se hur vår huvudstad växer och utvecklas. Oavsett din roll får du goda möjligheter att omsätta och växa i din kompetens, tillsammans med kollegor som har bred och djup sakkunskap inom de många områden vi verkar för att tillsammans lösa våra varierande och ofta komplexa uppdrag. Arbetsplatsen är centralt belägen i moderna lokaler i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan 4 dit du enkelt tar dig med kollektivtrafiken. Vi har flexibla arbetstider samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehovet finns möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Arbetsmiljö och hälsa är viktigt för oss. Vi erbjuder friskvårdsförmåner och möjlighet att delta i organiserade friskvårdsaktiviteter.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Data/IT
Stockholm