Sveriges Domstolar

Just nu finns det 4 jobbannonser från Sveriges Domstolar.

Visar 1 - 4 av 4 annonser

Domstolshandläggare till Förvaltningsrätten i Göteborg

7/15/2025

Sveriges Domstolar

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar. Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På den administrativa avdelningen finns domstolens målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv. Dina arbetsuppgifter varierar beroende på vilken funktion du arbetar på och det är verksamhetens behov som styr din placering. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor. Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet. Målkansli På målkansliet arbetar du bland annat med post- och e-posthantering, skriftväxling i målen, kallar parter till förhandlingar samt expediering av domar och beslut. Registratur På registraturen arbetar du med post- och e-posthantering, inkorgsgranskning och registrering av inkomna mål samt inledande kontroller av dessa. Arkiv På arkivet handlägger du akter i avgjorda mål, såsom bevakning och registrering av delgivning, överklaganden och laga kraft. I arbetet ingår även sortering, arkivering och gallring av handlingar samt beställningar av allmänna handlingar. Alla funktioner har också mycket kontakt med allmänhet och parter liksom internt samarbete med domstolens olika avdelningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Gymnasieutbildning • Erfarenhet av administrativt arbete • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Meriterande Vi ser det som meriterande om du utöver ovanstående kvalifikationer också har: • Eftergymnasial utbildning med juridisk inriktning, till exempel paralegal eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av administrativt arbete på domstol, gärna förvaltningsdomstol Personliga egenskaper Som domstolshandläggare behöver du ha lätt för att samarbeta med dina kollegor samtidigt som du självständigt ansvarar för dina egna arbetsuppgifter. Du är flexibel i ditt förhållningssätt och kan möta förändringar i både arbetsuppgifter och arbetstempo. Du besitter en hög känsla för service, samtidigt som du är strukturerad och värdesätter noggrannhet i ditt arbete. Det är viktigt att du har gott omdöme och är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt • Anställningen avser en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. • Tillträde sker enligt överenskommelse. • Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. • Intervjuer för rollen kommer preliminärt att hållas under v. 36. • Rekryteringen gäller flera tjänster. Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet.  Några av våra förmåner är: • Friskvårdsbidrag 3000 kr. • En friskvårdstimme varje vecka. • Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka. Läs mer om våra övriga förmåner. (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) Vi ser fram emot din ansökan!
Administration, ekonomi, juridik
Göteborg

IT-handläggare till Förvaltningsrätten i Göteborg

7/15/2025

Sveriges Domstolar

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar. Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På den administrativa avdelningen finns domstolens målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som IT-handläggare vid Förvaltningsrätten i Göteborg rätt för dig. Som IT-handläggare ingår du i Enheten för IT, säkerhet och service tillsammans med flera engagerade och kunniga kollegor som tillsammans skapar förutsättningar för verksamheten att nå sina mål och bidrar till verksamhetsutveckling. Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet. Arbetsuppgifter Som IT-handläggare har du en viktig roll i en spännande verksamhet. Dina arbetsuppgifter är varierade och består bland annat av att vara första linjens IT- support till medarbetarna på myndigheten, administrera behörigheter och konton i våra datasystem samt ansvara för domstolens IT-infrastruktur. Detta inkluderar exempelvis datorer, nätverk, IT-system, programvaror, skrivare och mobiltelefoner. I rollen ingår också att ge information och utbilda medarbetarna vid domstolen samt att samverka med till exempel Domstolsverket. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Erfarenhet av arbete i IT- support • Erfarenhet av att ha arbetat med Active Directory (AD) • Mycket goda kunskaper i svenska Det är meriterande om du också har: • För tjänsten relevant IT-utbildning (t.ex. kurs eller YH-utbildning eller liknande) alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av arbete i IT- support där du haft direktkontakt med användarna • Erfarenhet av Exchangeadministration (Microsoft 365) Personliga egenskaper För rollen som IT-handläggare värderar vi förmågan att kunna hantera mycket information och samtidigt vara noggrann. Du behöver också vara lösningsorienterad, serviceinriktad och kunna arbeta självständigt. Du har mycket kontakter med kollegor och medarbetare och det är därför viktigt att du har en god förmåga att samarbeta och har lätt för att kommunicera med andra. Vi ser också att du har ett intresse och engagemang för IT-frågorna och håller dig uppdaterad vad gäller föreskrifter, utbildningar och information inom IT- och säkerhetsområdena. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt • Anställningen avser en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. • Tillträde sker enligt överenskommelse. • Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. • Preliminärt kommer intervjuer att hållas under vecka 36. Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet.  Några av våra förmåner är: • Friskvårdsbidrag 3000 kr. • En friskvårdstimme varje vecka. • Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka. Läs mer om våra övriga förmåner. (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) Vi ser fram emot din ansökan!
Data/IT
Göteborg

Controller till Förvaltningsrätten i Göteborg

7/15/2025

Sveriges Domstolar

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar. Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På den administrativa avdelningen finns domstolens målkanslienheter, Enheten för registratur och arkiv, Enheten för administrativt kansli samt Enheten för IT, säkerhet och service. Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som controller vid Förvaltningsrätten i Göteborg rätt för dig. Som controller är din uppgift är att se till att våra gemensamma skattemedel används på klokast möjliga sätt för att målen på domstolen ska avgöras snabbt och med hög kvalitet. Du ingår i Enheten för administrativt kansli tillsammans med flera engagerade och kunniga kollegor i olika funktioner. Tillsammans skapar vi förutsättningar för verksamheten att nå sina mål och bidrar till verksamhetsutveckling. Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet. Arbetsuppgifter Som controller arbetar du nära den administrativa direktören och lagmannen i operativa och strategiska frågor som bland annat rör budget-, ekonomistyrnings-, planerings- och bemanningsfrågor. Även ekonomisk och redovisningsmässig uppföljning samt verksamhetsuppföljning ingår i arbetet. Du kommer exempelvis arbeta med att upprätta budget, prognos och uppföljning samt vara behjälplig vid upprättande av månads- och årsbokslut. Förutom detta kan arbetsuppgifter inom upphandling liksom daglig ekonomiadministration förekomma. Vi arbetar med ekonomisystemet Unit4, analysverktyget Qlik Sense och naturligtvis även Excel. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Akademisk examen inom ekonomi eller närliggande område • Minst två års erfarenhet av arbete som controller eller annan likvärdig erfarenhet • Erfarenhet av att ha arbetat med ekonomisk redovisning och uppföljning • Mycket goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Excel • Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift Meriterande • Erfarenhet av arbete med analyser och nyckeltal • Controllerarbete inom myndighet/offentlig verksamhet • Erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 och analysverktyget Qlik Sense Personliga egenskaper För rollen som controller värderar vi din analytiska förmåga högt där du kan sammanställa och dra slutsatser utifrån stora mängder data. För att på bästa sätt få nytta av dina analyser ser vi också att du har en stark pedagogisk och kommunikativ förmåga och att du har lätt för att bygga goda relationer. Du kommer vara ett bollplank för verksamhetens chefer genom att med hjälp av olika typer av data ta fram underlag för beslut och därför ställer arbetet höga krav på siffersinne, noggrannhet och att du samtidigt har ett helhetsperspektiv. Du planerar och tar initiativ samt driver självständigt ditt arbete från start till mål. Ditt intresse och engagemang för verksamhetsutveckling ska vara högt. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt • Anställningen avser en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. • Tillträde sker snarast eller enligt överenskommelse. • Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. • Preliminärt kommer intervjuer att hållas under vecka 35. Vi erbjuder Vi erbjuder dig ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete i en av Sveriges största domstolar. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt bidra till domstolens utveckling. Balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Några av våra förmåner är: • Friskvårdsbidrag 3000 kr/år. • En friskvårdstimme varje vecka. • Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka. Läs mer om våra övriga förmåner. (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/) Vi ser fram emot din ansökan!
Administration, ekonomi, juridik
Göteborg

Teknisk testare i rättvisans tjänst

7/4/2025

Sveriges Domstolar

Teknisk testare i rättvisans tjänst Vill du jobba med test och kvalitetssäkring som gör skillnad och skapar samhällsnytta? Är du en engagerad lagspelare som vill vara med och utveckla moderna lösningar till rättsväsendet? Då har vi ett spännande och viktigt jobb för dig! Vad innebär arbetet? Som testare är du en av våra nyckelpersoner som kommer att bidra att se till att verifiera och testa det som är utvecklat utifrån de behov och krav som finns för de verksamhetsstöd som domstolarna använder sig av. Du utför både manuella och olika former av automatiserade tester av våra webbapplikationer. Du verifierar då både funktionella krav och icke-funktionella krav som last och prestanda. Du kan även få bidra i arbetet med byggen och leveranser. Du ingår i något av våra agila team där man tillsammans med verksamheten ansvarar för allt ifrån krav till driftsättning. Du bidrar brett i teamet utifrån ditt perspektiv som testare. Vi utvecklar hela tiden vårt arbetssätt baserat på agila principer och nu ligger stort fokus på att i linje med DevOps öka automatiseringen av tester och leveranser. Du kommer även att bidra med din kompetens i en eller flera av våra kompetensgrupper för att utveckla vår avdelning framåt. I utvecklingsarbetet kommer du ta ansvar för att testarbetet drivs effektivt på ett gemensamt sätt. Det kommer även finnas möjlighet att ta större ansvar för att kvalitetssäkra och automatisera våra leveranser samt säkerställa att vi arbetar mer enhetligt med kvalitetssäkring. Vem söker vi? Du har högskoleutbildning med inriktning mot IT eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du är intresserad av kvalitetssäkring av och har erfarenhet av följande: -       Planera och genomföra tester av mjukvara samt att analysera testresultat -       Automatiserade tester med verktyg som exempelvis JMeter eller Playwright -       Agilt teambaserat arbetssätt Det är meriterande om du har erfarenhet av följande: -          Genomföra byggen och leveranser -          Annan roll inom systemutveckling som exempelvis utveckling eller krav. För att lyckas i din roll så behöver du vara lösningsfokuserad, nyfiken och gilla att kommunicera i och mellan team. Du har ett eget driv för att utvecklas och vill ta din del av ansvaret för att leveransen ska lyckas. För dig är det självklart att ta ansvar för dina egna arbetsuppgifter, att vara analytisk samt en lagspelare. Du gillar att arbeta mot uppsatta mål och vill leverera med god kvalitet. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Möjligheten att jobba på en dynamisk och framåtriktad IT-avdelning med fokus på digitalisering och utveckling av interna arbetsprocesser. En trygg arbetsplats som är präglad av mångfald och utvecklingsmöjligheter både på djupet och bredden. En avdelning med engagerade kollegor i en kreativ och intensiv miljö som formas av Domstolsverkets ledord snabbare, enklare och flexiblare. Vi erbjuder en miljö som präglas av en hög tilltro till våra medarbetare och att varje person tar stort ansvar för sitt jobb. För oss är medarbetarna vår största tillgång! Vilka är vi? Domstolsverkets IT-avdelning är hjärtat i 80 domstolars digitalisering, vi arbetar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa alla Sveriges Domstolars behov. Vi är en fullstack IT-avdelning som sköter allt i egen regi och våra drygt 110 kollegor på avdelningen har kompetens inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabbrörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och bidrar till arbetsglädje, här finns stora möjligheter till kompetensutveckling. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats. Tillsammans med andra närliggande myndigheter spelar Domstolsverket också en viktig roll i digitaliseringen av informationsflödet inom hela rättsväsendet. Domstolsverkets huvudkontor finns mitt i expansiva Jönköping. På myndigheten arbetar cirka 400 personer. Besök oss gärna på Att jobba i Sveriges Domstolar  (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/)och läs mer om hur det är att jobba som systemtestare hos oss (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/it-och-teknik/systemtestare/).  Övrigt Placeringsort är Jönköping. Provanställning kan komma att tillämpas. Arbete på distans kan överenskommas upp till två dagar per vecka. Detta bestäms i dialog med närmaste chef. Om du är junior så ser vi att du är på plats för att lättare kunna lära dig arbetssätt och tekniker utav kollegor. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!