Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Som kundtjänsthandläggare är du Transportstyrelsens ansikte utåt. Du ger professionellt stöd och service till medborgare och företag, främst via telefon och e-post. Arbetet består till hälften av kundsamtal och till hälften av ärendehandläggning, vilket ger en bra variation i vardagen.
Du kommer att arbeta i flera system och gränssnitt samtidigt, vilket kräver att du är bekväm med att snabbt hitta och tolka information.
Arbetstider: Vardagar kl. 08.00–16.30.
Flexibilitet: Möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- besvara frågor via telefon, e-post och brev
- söka, tolka och förmedla information från olika databaser
- ge råd och vägledning till kunder
- förklara lagtexter på ett tydligt sätt
- fatta myndighetsbeslut.
Du måste ha
- Fullständiga gymnasiebetyg eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- pågående erfarenhet av arbete inom kundtjänst
- god datorvana och lätt att sätta dig in i nya system
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du också har
- vana av ärendehandläggning
- kundtjänstarbete med inriktning telefoni
- erfarenhet av att arbeta i olika IT-gränssnitt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Hos oss får du en trygg arbetsplats där vi satsar på utveckling, hälsa och balans i livet.
- introduktionsutbildning, coachning och kontinuerlig kompetensutveckling
- friskvårdsbidrag och friskvård på arbetstid
- förmånliga semesterdagar
- ett arbetsklimat där vi tar ansvar, respekterar olikheter och jobbar tillsammans för en hållbar framtid kontinuerlig coachning, feedback och vidareutbildning under hela din anställning.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Borlänge. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
Vid frågor är du välkommen att kontakta:
Marcus Grimborg, 010-495 35 55, marcus.grimborg@transportstyrelsen.se
ST, Cathrin Söderberg och Saco-S, Peter Backe nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11409. Vi behöver din ansökan senast den 26 November 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet samt säkra och miljöanpassade transporter. It-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och för att skapa nytta och värde i samhället.
Vi söker nu en Incident Manager till sektionen Process och verksamhetsstöd som ingår i enheten för Infrastruktur och drift. Tillsammans med ett team av andra Incident Managers kommer du arbeta operativt med hantering av incidenter.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- koordinera komplexa och högprioriterade incidenter genom att sammankalla, samordna och driva arbetet tillsammans med kollegor inom avdelning It och myndigheten
- hjälpa till att utveckla processer och rutiner kring incidenthantering
- ingå i beredskapsgruppering för Incident Managers för hantering av incidenter utanför ordinarie arbetstid.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning inom it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- grundläggande teknisk förståelse inom it-området
- kunskaper i ITIL-processen Incident Management
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- möjlighet att under din beredskapsperiod inställa dig till Örebrokontoret inom en timme.
Det är meriterande om du också har
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat i rollen som Incident Manager
- erfarenhet av att ha arbetat i någon av ITIL-processerna Problem Management eller Change Management
- erfarenhet av organisationer med stora och komplexa tekniska it-miljöer
- erfarenhet av säkerhetskänslig verksamhet
- kunskap om it- och informationssäkerhet.
Vi vill att du
- är bekväm med att prata inför en större samling personer
- är lugn och kan arbeta under stressade situationer
- är anpassningsbar då arbetet är reaktivt
- har en god teamkänsla och kan skapa och utveckla goda relationer
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Johan Svanholm, 010 – 495 33 19 johan.svanholm@transportstyrelsen.se. ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11278. Vi behöver din ansökan senast den 25 november 2025. Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Som kundtjänsthandläggare hos oss kommer du att arbeta med många olika typer av arbetsuppgifter, vilket gör arbetet varierande och lärorikt. Utöver inkommande samtal i vår kundtjänst besvarar du även frågor skriftligt samt prövar och beslutar i ärenden om körkort och fordonsfrågor. Du kommer att arbeta med antingen körkorts eller fordonsfrågor. Arbetet kräver att du har god förmåga att snabbt inhämta rätt information i våra olika system.
Arbetstiden är fördelad till lika stora delar inkommande samtal genom vår kundtjänst som ärendehandläggning och är schemalagd 08.00 - 16.30.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans del av veckan. Anställningen börjar med en utbildning som avslutas med en examinering.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Om du ska trivas hos oss behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt.
Du kommer att
- ge information, råd och anvisningar i vår kundtjänst
- arbeta med ärendehandläggning
- fatta myndighetsbeslut
- tyda och förklara lagtext
- söka efter information i olika informationsdatabaser.
Du måste ha
- fullständiga gymnasiebetyg eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- arbetat i något yrke där kundmötet står i centrum under minst ett år
- god kommunikativ förmåga på svenska och engelska
- god datorvana och förmågan att hantera olika typer av IT-baserade information och verksamhetssystem.
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av kundkontakter via telefon
- erfarenhet av att ha arbetat i en kundtjänst
- erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter.
Vi vill att du
- är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du sätter kunden i centrum och har en vilja att hjälpa andra.
- tar ansvar för din uppgift, har en hög egen drivkraft och driver processer vidare
- har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan hantera flera parallella ärenden samtidigt
- är noggrann samt kan ta in och analysera komplex information.
För att passa in i rollen som kundtjänsthandläggare är det viktigt att du är bekväm med att kommunicera med andra, både via telefon och i skrift. Du har en känsla för service, är självgående och trivs med att arbeta med kundbemötande i ett högt tempo.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse Vi tillämpar provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Molly Moroney, 010 – 495 63 32 molly.moroney@transportstyrelsen.se eller sektionschef Yvonne Enberg 010 - 495 79 11 yvonne.enberg@transportstyrelsen.se.
ST, Ingela Nederman och Saco-S, Peter Backe nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11089. Vi behöver din ansökan senast den 24 November 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Körkort
Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Som sektionschef för körkortsavdelningens kundtjänst kommer du följa upp och stötta medarbetarna i deras arbete. Hela kundtjänstenheten finns samlad i Örebro och du kommer att vara del av en ledningsgrupp och arbeta tillsammans med ytterligare sektionschefer inom samma område. Inom vår enhet för kundtjänst arbetar ca 100 personer fördelat på 5 sektioner. Sektionen har cirka 20 medarbetare och arbetar med handläggning av körkortsärenden både i telefon och manuell ärendehandläggning.
Personalansvaret innebär att du planerar för sektionens kompetensförsörjning genom kompetensutveckling och rekrytering. Du bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och uppmärksammar tidiga behov av arbetsanpassning och rehabilitering. I rollen ansvarar du för att arbetet utförs på ett kostnadseffektivt sätt, där du tar operativa beslut i enlighet med sektionens ekonomiska förutsättningar.
Som sektionschef ansvara du för dina sektion men kommer ha ett nära samarbete med övriga sektionschefer på enheten. Ditt uppdrag som chef på Kundtjänstenheten innebär att du tillsammans med medarbetarna på din sektion ska serva kunderna i deras körkortsfrågor. Genom ett coachande ledarskap med tydliga ramar skapar du de bästa förutsättningar för dina medarbetare att utföra ett bra arbete. Sektionscheferna och enhetschefen inom enheten blir ditt stöd och bollplank. Enhetschefen är placerad i Örebro.
I anställningen ingår resor inom Sverige.
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din [avdelning, enhet, sektion] och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- ha resultat och arbetsmiljöansvar
- följa upp och coacha dina medarbetare
- delta i enhetens ledningsgrupp
- ansvara för rekrytering av handläggare.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av att under de senaste två åren ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
- arbetat inom verksamhet med kundservice.
Det är meriterande om du också har
- arbetat inom verksamhet med kundservice med kombinerat uppdrag myndighetsutövande handläggning och telefoni
- erfarenhet av arbete med resursplanering för en större medarbetargrupp
- arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
- erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Magnus Johansson, 010 – 495 61 52 mailto:magnus.johansson2@transportstyrelsen.se.
ST, Gunilla Ejeskog och Saco-S, Peter Backe nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11255.
Vi behöver din ansökan senast den 25 november 2025.
Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Körkort
Avdelning Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden som körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi är cirka 370 medarbetare och finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.
Om jobbet
Är du en nyfiken och erfaren upphandlare som vill ha nya utmaningar?
Vi kan då erbjuda dig utveckling inom nya områden, där din upphandlingskompetens kommer väl till pass!
Vill du vara med och genomföra och samordna myndighetens inköp tillsammans med duktiga och erfarna kollegor? Då är det här en tjänst för dig! Inköpssektionen består idag av 13 medarbetare som i nära samarbete med kollegor i övriga verksamheten genomför affärsmässigt bra inköp. Tjänsten är placerad i Norrköping där merparten av enhetens medarbetare är placerade, eller i Örebro där fem medarbetare är placerade.
Du kommer att
- självständigt driva och genomföra annonserade upphandlingar för Transportstyrelsens olika verksamheter
- ha rollen som projektledare i både större och mindre inköp
- genomföra komplexa avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning
- arbeta med löpande avtalsförvaltning
- vara ett stöd för sektionens övriga medarbetare och aktivt arbeta inom både kategori tjänste- och it avtalsområden
- arbeta inom utpekade kategorier och avtalsområden
- vägleda, ge stöd och service i frågor om inköp
- hålla interna utbildningar.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du måste ha
- utbildning från universitet eller yrkeshögskola, minst 2 år, gärna med inriktning inköp, ekonomi, juridik eller annan utbildning som vi bedömer relevant
- minst 3 års aktuell erfarenhet (motsvarande heltid) av att självständigt genomföra annonserade upphandlingar för offentlig sektor (enligt LOU, LUF eller LUFS)
- genomfört upphandlingar inom flera olika områden och av olika komplexitet
- god kunskap i Microsoft Office
- god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift .
Det är meriterande om du också har
- arbetat som offentlig upphandlare (motsvarande heltid) mer än 3 år
- erfarenhet av förhandling i samband med upphandling eller avtalsförvaltning
- genomfört upphandlingar på engelska
- efter gymnasiala studier inom juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet inom området.
Vi vill att du
- har en god pedagogisk förmåga
- är analytisk; löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplexa ärenden.
- är självgående; tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
- är strukturerad; arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar sitt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping eller Örebro.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
Tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta tf sektionschef Therese Malmström, 010 – 495 4069 mailto:therese.malmstrom@transportstyrelsen.se för arbetstagarorganisationerna Saco-S, Anneli Eriksson och ST, Gunilla Ejeskog nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Vi behöver din ansökan senast den 25 november 2025 märkt med referensnummer TSG 2025-11207.
Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda: Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Avdelning Gemensamma funktioner
Här har vi samlat funktioner som är gemensamma för hela myndigheten i syfte att göra Transportstyrelsen effektivare och mer samordnad
På avdelning Gemensamma funktioner finns följande enheter:
• Ekonomi och analys
• Inköp och lokaler
• Kund och kommunikation
• Personal
• Utveckling
Tillsammans och i samverkan ökar vi förutsättningarna för att förstå, omsätta och möta verksamhetens behov av stöd, styrning, samordning och utveckling inom dessa områden.
Vi är cirka 140 medarbetare och finns i Borlänge, Kista, Norrköping och Örebro.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Du jobbar huvudsakligen med att leda och prioritera verksamhetsnära it-utveckling för produktområdet Äga fordon och till hör Sektionen verksamhetsstöd och arkitektur på Enhet VTR. Produktområdet utvecklar system och processer inom vägtrafikregisterområdet där vi hanterar beslutsystem för skatter och avgifter, register över fordon och tillhandahåller information om fordon internt och nationellt.
Sektionen består av controller, verksamhetsarkitekter, modellerare, förändringsledare och ledningsstöd. Vi jobbar i nära samarbete med våra it-medarbetare där verksamheten finansierar och är kravställare på IT.
Vi är nu mitt i ett intensivt och spännande arbete med att bygga ett nytt vägtrafikregister samtidigt som våra gamla system hela tiden ska fungera med stora volymer utan störningar. Inom några områden har vi kommit långt och börjat gå in i våra nya system, medan vi inom andra områden är i en uppstartsfas. Genom att prioritera och samordna utvecklingsuppdragen är du en viktig del i att bygga morgondagens moderna fordonsregister!
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- äga, förvalta och utveckla produktområdets färdplan
- leda och facilitera workshops och samplaneringsevent
- medverka i att identifiera och lösa hinder i leveransplan
- följa upp produktområdets mål, leverans och kvalitet
- coacha och stödja team mot agilt arbetssätt och främja samverkan för att optimera värde
- stödja produktområdets ledning.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsnära it-utveckling
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
- minst 3–5 års dokumenterad erfarenhet av att leda agila leveranser i större organisationer och där man nyttjar flera team
- erfarenhet av att arbeta som RTE, projektledare, agil coach eller motsvarande samordnande roll
- erfarenhet av agila utvecklingsmetoder och ramverk, exempelvis Scrum, SAFe eller liknande
- erfarenhet av arbete i komplexa miljöer med många intressenter.
Det är meriterande om du också har
- arbetat inom offentlig sektor, statlig förvaltning eller annan regelstyrd verksamhet
- erfarenhet av arbete med stora informationsmängder, internt, externt och internationellt
- erfarenhet av ekonomi och resurshantering inom större utvecklingsinitiativ.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har en god samarbetsförmåga och lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang
- har ett öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare anställning med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Eva Axelsson 010-495 67 82, eva.axelsson@transportstyrelsen.se. ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-11047. Vi behöver din ansökan senast den 19 november 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
It-avdelningen inom Transportstyrelsen växer! Antalet anställda på avdelningen har ökat och kommer att fortsätta öka under de närmaste åren. Vi söker dig som vill vara med och skapa framtidens it-avdelning tillsammans med oss! Du som vill vara en del av en helhet där vi både förvaltar och vidareutvecklar det vi har idag och nyutvecklar för att möta morgondagens behov. Vi söker därför ett antal nya sektionschefer.
Som sektionschef kommer du att få möjlighet att tillsammans med engagerade och stöttande kollegor vara med och fortsätta bygga en modern och effektiv it-organisation. En viktig ledstjärna i uppdraget är att kunna leda i förändring och skapa bra samarbete med andra inom myndigheten.
Tillsammans med ett antal andra sektionschefer och enhetschef ingår du i enhetens ledningsgrupp. Du kommer även att jobba nära de verksamheter vi stöttar samt andra chefer inom avdelningen. Du kommer ha personalansvar för ca 10-20 st anställda samt vid behov även ansvara för ett antal konsulter.
Sektionerna arbetar i agila team och medarbetarna finns idag i huvudsak i Örebro, Borlänge, Norrköping och Kista. Inom sektionerna finns medarbetare med systemutvecklingsnära kompetenser som systemutvecklare, it-arkitekt, testare, kravanalytiker, it-leveransledare och scrum master.
Tillsammans ska vi fortsätta arbetet för att möta framtiden - och vi söker dig som vill vara med på den resan!
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
- arbeta med lednings- och styrningsarbete, på både kort och lång sikt
- leda och utveckla medarbetare
- ingå i arbete med eller driva verksamhetsutveckling inom it, både inom den egna sektionen och inom avdelningen
- arbeta med planering och uppföljning inom de verksamhetsområden som du ansvarar för
- arbeta med kompetensförsörjning, inklusive rekrytering och konsultavrop
- ansvara för budget och ekonomiuppföljning.
Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- relevant arbetslivserfarenhet inom it
- aktuell flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av att leda verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete.
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av agilt ledarskap och agilt arbetssätt i praktiken
- erfarenhet av att leda systemutvecklingsnära arbete.
Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
- är initiativrik och entusiasmerande
- har god förmåga att fatta beslut
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra års intervaller, med placering i Örebro. Resor i tjänsten till andra verksamhetsorter förekommer. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta någon av enhetscheferna Therése Engdahl, 010 – 495 62 07, therese.engdahl@transportstyrelsen.se eller Jennie Sandberg , 010 – 495 52 26, jennie.sandberg@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-10706. Vi behöver din ansökan senast den 12 november 2025. Har du skyddade personuppgifter, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.