Jobbannonser som erbjuder distans i Norrköping

Letar du efter jobb på distans med säte i Norrköping? Då har du kommit rätt. Här kan du se alla jobbannonser i Norrköping som erbjuder distansarbete.

Visar 1 - 6 av 6 annonser

Uppdragsledare, Norrköping

1 d

Polismyndigheten

Är du redo för en större uppgift?Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisiära gemensamma system är en enhet inom IT-avdelningen som ansvarar för att tillhandahålla gemensamma IT-förmågor och IT-stöd som används inom flera polisiära områden. Enheten växer nu för att kunna hantera ett flertal utökade uppdrag inom vårt område. Gruppen som arbetar med geografiska system arbetar med att utveckla Polismyndighetens gemensamma, egenutvecklade kartapplikationer – ett centralt stöd i polisens operativa arbete. Just nu står vi inför ett generationsskifte, där vi tar fram nästa generations kartlösning för både inre och yttre personal. Gruppen består av bland annat erfarna uppdragsledare, systemutvecklare, arkitekt med högteknisk expertis inom systemutveckling och geografiska system (GIS) för iOS, Windows och webb. Arbetsbeskrivning Som uppdragsledare ingår du i ett team som tillsammans utvecklar och förvaltar polisens gemensamma egenutvecklade kartapplikationer. Rollen omfattar en variation av arbetsuppgifter, där en stor del innebär nära samarbete med systemutvecklare och ett flertal intressenter. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Som uppdragsledare kommer du att: Ansvara för att teamet genomför små och kontinuerliga leveranser med rätt kvalitet Tillsammans med UX-designer/kravanalytikern stå i behovsdialog med verksamheten Genomföra workshops och leda möten Agera rådgivare och expert gentemot verksamheten Koordinera och samordna arbetet mellan olika grupper på IT-avdelningen och i den övriga verksamheten Driva arbetet med löpande förbättring och utveckling av rutiner Stödja verksamheten med kunskap, utbildning och rutiner för användandet av de inom området relevanta systemen Stödja produktägaren i de strategiska frågorna kring produktens utveckling Säkerställa att teamet fokuserar på nytta och effekter samt att alla i teamet vet vad vi ska åstadkomma Agera Scrum Master för gruppen Du har din placering i centralt i Norrköping och du har möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: Treårig högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område Minst tre års relevant och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera utveckling inom IT, som produktägare, uppdragsledare, testledare eller projektledare God teknisk förståelse inom mjukvaruutveckling eller IT-infrastruktur Arbetat några år med agil metodik i utvecklingsteam Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap Det är meriterande om du även har: Djup förståelse för agilt arbete med betoning på iterativ utveckling, kontinuerlig feedback och beslutsfattande baserat på data och värde. Erfarenhet av arbete med Jira och Confluence eller liknande Erfarenhet av att strukturera och dokumentera verksamhetens IT behov Erfarenhet av att arbeta med krav och behovsanalyser Personliga egenskaper Vi söker dig som vill leverera nytta till vår verksamhet. Du förstår vikten av att alla i teamet vet vilka problem vi ska lösa och du hjälper teamet att snabbt och ofta leverera värde ut till våra användare. Du är strukturerad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kommer ha många kontaktytor inom både IT men även i verksamheten. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och bra på att samarbeta. Du behöver vara anpassningsbar och beredd på att anpassa dig efter nya teknologier och trender. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten och internt på IT-avdelningen Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning sex månader Arbetstid: Förtroendearbetstid Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Har du treårig högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område? Har du minst tre års relevant och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera utveckling inom IT, som produktägare, uppdragsledare, testledare eller projektledare? Har du god teknisk förståelse inom mjukvaruutveckling eller IT-infrastruktur? Har du arbetat några år med agil metodik i utvecklingsteam? Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift? Har du svenskt medborgarskap? Har du djup förståelse för agilt arbete med betoning på iterativ utveckling, kontinuerlig feedback och beslutsfattande baserat på data och värde? Har du erfarenhet av arbete med Jira och Confluence eller liknande? Har du erfarenhet av att strukturera och dokumentera verksamhetens IT behov? Har du erfarenhet av att arbeta med krav och behovsanalyser? Tjänsten ar placerad i Norrköping och kräver att man arbetar på plats minst tre dagar i veckan, har du den möjligheten? Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Utvecklare inom luftmiljö och modeller

3 d

Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institu

Vill du kombinera teknik och naturvetenskap i en roll där dina insatser bidrar till samhällsnytta? Vi söker en modell- och/eller systemutvecklare, gärna med erfarenhet av Python samt intresse för atmosfärskemi och fysik. Hos oss blir du en del av en grupp som utvecklar innovativa lösningar för att förstå och förbättra vår luftmiljö. Inom SMHIs verksamhetsområde Luftmiljö utvecklar vi tekniskt avancerade system och modeller för utvärdering och övervakning av luftmiljön i Sverige och resten av världen. Våra system hanterar bland annat luftkvaliteten i våra städer, Sveriges officiella utsläppsstatistik samt beredskap vid kärnkraftsolyckor. Förutom att tillhandahålla modellsystem och utföra uppdrag för både myndigheter och kommersiella användare så deltar vi i och driver forskningsprojekt för att förbättra miljö och hälsa. Vi söker nu en modell- och/eller systemutvecklare med intresse för både teknik och den naturvetenskapliga omgivning som vi befinner oss i. Hos oss kommer du att arbeta i gränslandet mellan utveckling, verksamhetsexpertis och forskning. Du får möjlighet att påverka hur vi arbetar och hur våra tekniska lösningar utformas. Här ges en möjlighet att kombinera programmeringskunskap med förståelse för vetenskapliga data och modeller i en samhällsviktig kontext. Vi arbetar i en Linux-baserad miljö och använder oss huvudsakligen av Python och PostgreSQL. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat analys, förädling och visualisering av data inom vårt verksamhetsområde. Ditt arbete blir en viktig del i att omvandla komplex vetenskaplig information till tydliga och tillförlitliga beslutsunderlag för olika målgrupper i samhället. I rollen ingår kontakt med både interna och externa användare, vilket ställer krav på god samarbetsförmåga och en trygg kommunikationsstil. Vi söker därför dig som är bra på att bygga relationer och trivs med att samarbeta över olika kompetensområden. Arbetet sker både självständigt och i tvärfunktionella projekt, vilket ger en varierad och dynamisk arbetsdag. Om dig För tjänsten behöver du ha en akademisk utbildning inom teknik eller naturvetenskap, alternativt motsvarande kompetens som SMHI bedömer som likvärdig. Du behöver även ha några års arbetslivserfarenhet av programmering, gärna Python, samt mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Det är meriterande med kunskap och/eller erfarenhet inom följande områden: • Fördjupad programmeringskompetens (fler språk, versionshantering, relationsdatabaser, Linux etc.) • Kompetens inom luftmiljö • Visualisering av data som exempelvis via webbkartor och GIS • Teknisk projektledning Vi ser gärna att du har ett intresse för vetenskap och samhällsnytta, och att du är en god kommunikatör – både muntligt och skriftligt. Rollen kräver också att du är samarbetsinriktad och kan skapa goda relationer med kollegor, projektdeltagare och externa kontakter. Eftersom arbetet bedrivs i flera projekt samtidigt behöver du kunna prioritera, anpassa dig till förändrade förutsättningar och ha en god problemlösnings- och analysförmåga. Välkommen med din ansökan! Anställningsform: Tillsvidareanställning Placeringsort: Placering är på SMHIs kontor i Norrköping. Din huvudsakliga arbetsplats är på kontoret, men det finns även möjlighet att arbeta hemifrån när verksamheten tillåter. Resor: Nationella och internationella resor kan förkomma Sista ansökningsdag: Söndag 16 november 2025 Läs mer om SMHI som arbetsplats och om vårt erbjudande här. SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om. SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten. Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Jobba hemifrån – extra, deltid eller heltid hos Torggruppen AB!

5 d

Torggruppen AB

Vill du ha ett jobb där du själv bestämmer över din egen tid – och din inkomst? Vi söker nu hemmasäljare som vill hjälpa företag att synas bättre online, genom moderna hemsidor och smart lokal synlighet. Det spelar ingen roll om du vill jobba extra några timmar i veckan, på deltid eller heltid – du väljer själv. Hos oss får du allt du behöver för att lyckas. Det viktigaste är att du är social, driven och gillar att prata med människor. Erfarenhet av försäljning är ett plus, men inget krav. Vad innebär jobbet? Du anpassar själv hur du vill kontakta företag – via egna kontakter, nätverk, telefon, mejl eller sociala medier. Din uppgift är att erbjuda våra färdiga digitala lösningar – främst hemsidor och lokala SEO-landningssidor. Du får en tydlig onboarding med utbildningsmaterial, personlig genomgång och en kontaktperson som stöttar dig löpande. Vi hjälper dig dessutom hela vägen med din första affär – från kontakt till leverans. Du får provision på varje försäljning och har inga inkomsttak. Dina möjligheter Det som gör denna roll unik är flexibiliteten. Du bestämmer själv hur mycket du vill jobba – och därmed hur mycket du vill tjäna. För rätt personer finns mycket goda möjligheter till både stabil extra inkomst och långsiktig försäljning. Vem passar jobbet för? Vill ha ett flexibelt jobb med frihet och eget ansvar Är social, självgående och trivs med att prata med människor Vill utvecklas inom försäljning och digitala tjänster Gillar att se snabba resultat – och få betalt därefter Vi erbjuder dig: En flexibel roll där du själv styr över arbetstiden. Möjlighet att jobba extra, deltid eller heltid. Provisionsbaserad ersättning – utan inkomsttak. Hjälp att komma igång: onboarding, material och personlig support. Direktkontakt med en erfaren kontaktperson hos oss. Stöd i hela säljprocessen – särskilt vid första affären. Om Torggruppen AB Torggruppen grundades 2005 och har sedan dess hjälpt tusentals företag att synas online. Vi driver idag 171 lokala köp- och säljsajter över hela Sverige, och har nyligen förvärvat det anrika domännamnet Torget.se – tillsammans med ett par andra kända domäner, företagsfakta.se och lokaldelen.se. Vi erbjuder våra kunder: SEO-optimerade WordPress-hemsidor Lokala landningssidor och annonser Displayannonsering och digital synlighet Vårt huvudkontor ligger i Halmstad, Trade Center. Så ansöker du Skicka ett mejl till jobb@torggruppen.se Märk det med: “Hemmasäljare – din ort” Bifoga gärna ett CV och skriv några rader om dig själv, vad du gör idag och varför du är intresserad av rollen.
Försäljning, inköp, marknadsföring
Norrköping

Systemutvecklare till Briljant Ekonomisystem i Norrköping!

6 d

Academic Work Sweden AB

Har du ett intresse för systemutveckling och ekonomi? Nu finns chansen för dig som vill bli en del av ett starkt och kompetent utvecklingsbolag i Norrköping. Briljant söker en systemutvecklare till sitt redan starka team. På Briljant välkomnas du till ett företag med familjär stämning där du får ta stort ansvar och med din kompetens bidra till utvecklingen av vårt ekonomisystem. Du ges goda möjligheter att driva egna projekt, bidra med idéer och testa nya tekniker för att utvecklas i din roll. Här blir du även en del av ett kompetent team med en stark samhörighet där ni tillsammans bidrar till företagets utveckling! OM TJÄNSTEN Briljant äger och utvecklar sitt eget ekonomisystem. Bakom produkten står ett utvecklingsbolag, sex fristående återförsäljarbolag och ett supportbolag. Utvecklingsbolaget består av totalt 14 personer, varav tio arbetar med systemutveckling. Utvecklingsbolaget tillhandahåller även en molntjänst åt sina kunder. Efterfrågan på nya funktioner och förbättrade lösningar växer, och vi söker dig som vill bli en del av teamet. Du erbjuds * Ett utvecklande och utmanande arbete med mycket eget ansvar. * Arbete i en organisation där alla, oavsett roll, bidrar till att utveckla ekonomisystemet för att möta efterfrågan från kund. * Möjlighet att arbeta i ett team som präglas av stark samhörighet med mycket kompetens. * Möjligheten att på sikt välja om du vill arbeta hemifrån eller på kontoret vissa dagar i veckan. * Goda möjligheter till kompetensutveckling och att fördjupa din tekniska kompetens inom områden som du tycker är spännande. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter Briljant Ekonomisystem består av en Windowsapplikation och en webbapplikation. Båda applikationerna ingår i samma integrerade system och arbetar mot samma underliggande data, vilket gör det enkelt att växla mellan dem beroende på behov och tillgänglighet. Inom denna tjänst sker utvecklingen främst i .NET (VB.NET, C#). Du kommer inledningsvis att sätta dig in i och förstå befintlig kod för att sedan vidareutveckla den utifrån användarnas feedback och synpunkter på systemet. Du kan även få möjlighet att arbeta med webbprodukten om du har erfarenhet av det. Där sker utvecklingen i Angular, JavaScript, TypeScript, HTML5 och CSS3 i frontend samt i .NET (ASP.NET, VB.NET, C#) i backend. Utvecklingsteamet organiserar sitt arbete i Azure DevOps med Kanban-liknande tavlor, vilket ger tydlig överblick och snabba återkopplingar. Arbetsuppgifterna kommer att anpassas utifrån dina tidigare erfarenheter, kunskaper och intressen. Utvecklingsteamet består av utvecklare med olika bakgrunder och kompetenser, vilket ger dig en unik chans att få nya kunskaper inom programmering, teknik och ekonomi. Hos Briljant finns det goda utvecklingsmöjligheter internt, och du ges möjlighet att både växa brett och fördjupa dig djupgående inom områden som intresserar dig. På Briljant är beslutsvägarna korta, dörrarna öppna och en bra idé kan snabbt bli verklighet. VI SÖKER DIG SOM - Har en eftergymnasial utbildning inom relevant område, exempelvis inom datavetenskap, programmering eller systemvetenskap. Alternativt motsvarande erfarenhet inom systemutveckling. - Har ett stort intresse för programmering och arbetslivserfarenhet inom systemutveckling. - Har intresse för eller tidigare bakgrund inom ekonomi - Har goda kunskaper i .NET (VB.NET eller C#) - Är obehindrad i svenska i tal och skrift samt har goda kunskaper i engelska. - Det är även meriterande om du har arbetat i, eller kommit i kontakt med, ett eller flera ekonomisystem tidigare. För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: Som person är du ansvarstagande och vågar ta egna initiativ i arbetet. Vidare krävs det att du är strukturerad då du kommer ansvara för att kvaliteten på systemen utvecklas och upprätthålls. Det är också viktigt att du är en problemlösare och kan lösa komplicerade problem, se helheten och kunna prioritera rätt. Vi tror att du brinner för programmering och värdesätter att arbeta strukturerat med din kodning. På Briljant kommer du att arbeta i utvecklingsprojekt tillsammans med dina kollegor och vi ser gärna att du är en lagspelare som trivs med att samarbeta nära dina kollegor. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Briljant Ekonomisystem är utvecklat i Sverige av personer med bakgrund från redovisning, revision, ekonomi och administration. Vi har varit verksamma sedan 1994 och är idag 35 personer och omsätter cirka 35 miljoner kronor. Mer än 60 000 företag sköter sin redovisning i Briljant.

UX-Designer

10/27/2025

Polismyndigheten

Arbetsplatsbeskrivning Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Polisiära gemensamma system är en enhet inom IT-avdelningen som ansvarar för att tillhandahålla gemensamma IT-förmågor och IT-stöd som används inom flera polisiära områden. Enheten växer nu för att kunna hantera ett flertal utökade uppdrag inom vårt område. Gruppen som arbetar med geografiska system arbetar med att utveckla Polismyndighetens gemensamma, egenutvecklade kartapplikationer – ett centralt stöd i polisens operativa arbete. Just nu står vi inför ett generationsskifte, där vi tar fram nästa generations kartlösning för både inre och yttre personal. Gruppen består av bland annat erfarna uppdragsledare, systemutvecklare, arkitekt med högteknisk expertis inom systemutveckling och geografiska system (GIS) för iOS, Windows och webb. Arbetsbeskrivning Som UX-designer ingår du i ett team som tillsammans utvecklar och förvaltar polisens gemensamma egenutvecklade kartapplikationer. Rollen omfattar en variation av arbetsuppgifter, där en stor del innebär nära samarbete med systemutvecklare och ett flertal intressenter. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Exempel på arbetsuppgifter: Samordna och strukturera arbetet i utvecklingsuppdrag Genomföra behovsanalyser Ta fram, testa och utvärdera prototyper Hålla i workshops samt designsprintar Dokumentera resultat i kravspecifikationer, user stories och prototyper. Samarbeta inom Polisen och men även externt med våra olika målgrupper Du har din placering i centralt i Norrköping och du har möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Relevant akademisk examen och/eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig Flera års erfarenhet av arbete med UX-design till olika plattformar (ex mobil, desktop, iPad, CarPlay) Erfarenhet av att arbeta med hela UX-processen; från behovsinsamling, skapandet av prototyper och genomförande av användningstest, till att ta in feedback på genomfört arbete Erfarenhet av att arbeta med user stories och user story mapping Erfarenhet av agila arbetsmetoder Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap Meriterande kompetenser: Erfarenhet av prototypverktyg Kunskap inom UI (user interface) /digital grafisk design Driva workshops och designveckor Erfarenhet av kravanalysarbete Personliga egenskaper Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande, lösningsfokuserad och ha ett starkt driv. Du vill hela tiden arbeta för att vi tillsammans kontinuerligt levererar så bra lösningar som möjligt. Du är en lagspelare som har lätt för att samarbeta och är kommunikativ och kan hantera många kontaktytor. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god förmåga att bryta ner komplexa uppgifter. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Lama Ziegelwagner, gruppchef, 0761282270 Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Linda Hempel Gustafson, linda.hempel-gustafson@polisen.se Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST Region Öst. st.region-ost@polisen.se Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning om 6 månader Anställningsbenämning: Handläggare Arbetsort: Norrköping Arbetstid: Förtroendearbetstid Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: UX-Designer Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Du hittar urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/november/ux-designer/ Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 10/11 - 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A661.259/2025 i mailets ärendemening.

Forskare inom meteorologisk fjärranalys

10/20/2025

Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institu

På SMHI kombinerar vi naturvetenskap och teknik i det mesta vi gör. Nu har du med kompetens inom satellitdata och programmering möjlighet att bidra till ett hållbart samhälle genom vår roll i det europeiska satellitsamarbetet EUMETSAT:s tillämpning av satellitdata för klimatövervakning, Climate Monitoring Satellite Application Facility (CM SAF). Om forskningsenheten Enheten för meteorologi på SMHIs forskningsavdelning bedriver forskning och utveckling inom områdena klimatanalyser, atmosfäriska processer, luftmiljö och väderprognoser, Vi arbetar med fjärranalys, klimatanalys, utveckling av numeriska modeller för luftmiljö och regionala väderprognoser samt med observationsdata och meteorologiska analyser. Vi är idag 42 forskare på enheten, fördelade på två grupper: miljö/klimat och prognos/observation. Vår verksamhet är till stor del externfinansierad och vi attraherar forskningsmedel på både nationell och europeisk nivå. Om tjänsten SMHI söker nu en forskare för arbete med meteorologisk fjärranalys inriktad mot klimatövervakning av moln, nederbörd, och strålning, med kompetens inom fjärranalys i det visuella, infraröda och/eller mikrovågsspektrala området. Arbetet sker inom EUMETSAT:s långsiktiga projekt Climate Monitoring Satellite Application Facility (CM SAF)  Det är huvudsakligen inriktat mot utveckling och implementering av metoder för analys av molnparametrar och nederbörd från multispektrala data. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i forskargruppen, samt med kollegor i närliggande verksamhet som har hand om den operationella processeringen av satellitdata. Samarbete med internationella forskare och programmerare inom projektet är en viktigt i denna roll. Inom projektet används data från satelliter med inriktning på globala meteorologiska mätningar med instrument som AVHRR, VIIRS, MODIS och SEVIRI. Viktigt är också att anpassa och utveckla metodiken för sensorer på EUMETSAT:s nya generation polära och geostationära satelliter (med instrument som FCI, METimage och ICI). Ett särskilt mål är att ta fram en gemensam metodik för klimatanalyser av dataset baserade på både geostationär och polära satelliter. Arbetet består till stor del av att utveckla algoritmer för molndetektion och framtagning av molnegenskaper genom applicering av olika typer av maskininlärning där data jämförs med högkvalitativa referensdata. Beräkningar och utveckling sker i huvudsak på datorsystem eller kluster med högpresterande datorer, med en framtida förskjutning mot alltmer användning av resurser i datamoln. Resor inom och utanför landet förekommer drygt fem gånger per år. Om dig  Du är en disputerad forskare inom fjärranalys med goda kunskaper om användning av bilddata i meteorologiska och klimatologiska tillämpningar. Du har universitetsutbildning inom meteorologi/atmosfärsfysik, fysik, ingenjörsvetenskap eller liknande område. Du har goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Om du saknar kunskaper i svenska bör du kunna tillägna dig svenska som arbetsspråk inom två år. Du har erfarenhet på expertnivå inom fjärranalys i det visuella och infraröda och/eller inom det mikrovågsspektrala området samt goda kunskaper om användning av bilddata i meteorologiska och klimatologiska tillämpningar. Ytterligare krav: • Goda programmeringskunskaper och vana vid testning. Behärskar att skriva kod av hög standard som är testad, lätt att underhålla och effektiv att exekvera. Det gäller både inom SMHIs datormiljö och framförallt inom den operationella miljö i CMSAF-projektet där produktion av stora volymer av klimatdata utförs. • Speciellt goda kunskaper i Python och god vana av Linuxmiljö. • Goda vanor att dokumentera och redovisa ditt arbete (tekniskt och vetenskapligt) • Har bred kunskap i strålningsteori Meriterande: • Erfarenhet av att utveckla algoritmer för molndetektion och analys av molnegenskaper • Kompetens inom maskininlärning • Vana att arbeta med versionshantering av egen kod. • Erfarenhet av Pytroll/Satpy • Bred erfarenhet av satellitprodukter, hantering av stora datamängder och validering av produkter. • Kunskap och erfarenhet av strålningstransportberäkningar och modeller, t ex RTTOV. • Arbete i internationella projekt. Som person är du målmedveten och med god initiativförmåga då du till stor del själv behöver driva ditt arbete. Uppgifterna kräver även förmåga till analys och problemlösning. Arbetet utförs och stäms av med ditt team varför förmåga till samarbete är viktig, liksom att kommunicera resultat internt och externt på ett bra sätt.   Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid. Placeringsort: Placeringen är i första hand vid vårt kontor i Norrköping, men placering på vårt lokalkontor i Göteborg är också möjligt. En majoritet av arbetstiden utgår ifrån kontoret, men du har möjlighet att arbeta hemifrån när det passar verksamheten. Sista ansökningsdag: 2025-11-14 Välkommen med din ansökan.   Läs mer om SMHI som arbetsplats och om vårt erbjudande här. SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om. SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten. Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.
Naturvetenskap
Norrköping