Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.
Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/
Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna från heltid som norm är personliga assistenter.
Vill du vara med och driva digital utveckling som gör skillnad för människor varje dag? Nu söker vi en förändringsledare som under ett vikariat på cirka 1,5 år tar rollen som dataskyddssamordnare i Vård- och omsorgsförvaltningen. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet med informationssäkerhet, dataskydd och trygg digital förvaltning. Du blir en del av ett engagerat team som tillsammans skapar lösningar för framtidens vård och omsorg. Varmt välkommen med din ansökan!
Vi söker en förändringsledare som under ett vikariat på cirka 1,5 år med start i april 2026, axlar rollen som dataskyddssamordnare i Vård- och omsorgsförvaltningen. Du blir en del av Enheten Digital verksamhetsutveckling och kommer att arbeta nära verksamheten med frågor som rör informationssäkerhet, dataskydd och säker informationsförvaltning.Den demografiska utvecklingen gör att behoven inom vård och omsorg ökar snabbare än tillgången på arbetskraft. Digitala lösningar är en nyckel för att möta denna utmaning och skapa trygghet och självständighet för våra medborgare. Hos oss får du vara med och driva detta viktiga arbete.
Din arbetsplats kommer att vara kommunens stadshus, centralt placerat i staden med goda pendlingsmöjligheter, och när arbetet tillåter kan du också arbeta på distans.
Beskrivning av arbetsuppgifter?
Du kommer att:?
• stötta och inspirera verksamheten i frågor om dataskydd och informationssäkerhet
• delta i och leda workshops, riskanalyser och informationsklassning
• bidra i arbetet med GDPR, NIS2 och säker informationsförvaltning
• samverka med kollegor och andra förvaltningar för att skapa en trygg digital miljö
• hantera administrativa uppgifter kopplat till personuppgiftsincidenter och artikel 30-register.
Kvalifikationer?
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete och ett genuint intresse av informationssäkerhet, dataskydd och cybersäkerhet. Du är nyfiken, vill lära och utvecklas inom området. Du har god förmåga att kommunicera och skapa engagemang och du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Du har en utbildningsbakgrund som ger dig god förståelse för informationssäkerhet och dataskydd, exempelvis inom IT, juridik eller samhällsvetenskap. Relevant erfarenhet kan väga lika tungt som formell utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda workshops och skapa delaktighet men det viktigaste är att du har intresse och engagemang för området. Det är också meriterande om du har erfarenhet av informationssäkerhetsarbete – vi värdesätter driv och vilja att bidra. Vi söker dig som är trygg och stabil med god självinsikt. Du anpassar ditt förhållningssätt efter situationen och samarbetar väl med andra genom att vara lyhörd och smidig. Du kommunicerar tydligt och lyssnar aktivt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet effektivt, sätter upp tydliga tidsramar och ser till att hålla dem. Du driver och implementerar förändringar med engagemang och säkerställer att arbetet sker i enlighet med beslut, regler och riktlinjer. Dessutom tar du gärna till dig nya idéer, utvecklar och genom detta bidrar du till att medskapa en öppen och utvecklande arbetsmiljö. Upplysningar
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Åsa Engblom, enhetschef, 018-727 12 38? Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Vision, Karin Lundborg, 018-727 51 52. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 3719.
Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
En anställning hos Uppsala kommun kan komma att innebära en krigsplacering.
We are recruiting a Communications Officer to accelerate and modernise our digital outreach and graphic design. The Officer reports to the Strategic Communications Manager, working in close collaboration to support our programmatic work through digital outreach and creative content.
Location: Uppsala, Sweden (with some flexibility)
Deadline: 7 January 2026
Experience Level: 5 Years
Type and Length of Contract: Full-Time, One year. This is a temporary replacement position, with the potential to become permanent, subject to organisational needs.
Background
Join the Dag Hammarskjöld Foundation, an autonomous non-governmental organisation in Uppsala founded by the Swedish Parliament in 1962. We are guided by the vision of a peaceful and just world where the fundamental values of the United Nations are universally applied. Building on Dag Hammarskjöld’s legacy, we advance dialogue, principled policy, and effective practice to support peace and sustainable development.
Required qualifications
• Bachelor’s degree in communications, media, graphic design, or a related field.
• Minimum five years of experience in digital communications and graphic design.
• Proven ability to develop and implement digital campaigns and strategies.
• Hands-on experience in graphic design, including publication layout and digital/social media content.
• Proficiency in Adobe Creative Suite (InDesign, Photoshop, Premiere Pro).
• Experience with website Content Management Systems, preferably WordPress.
• Experience using analytics tools such as Google, Meta and Linkedin Analytics.
• Proven ability to prioritise and take initiatives.
• Excellent written and spoken English.
• Legal right to work in Sweden.
Desirable qualifications
· Experience with video or podcast production.
· Knowledge of the Foundation’s thematic areas.
· Experience working in an international and/or values-based organisation.
· Good command of Swedish.
Terms of employment
• The position is a fixed-term replacement position for one-year, with the potential to become permanent, subject to organisational needs.
• The Communications Officer will be based at the Foundation’s office in Uppsala, Sweden, with opportunity to work remotely two days per week.
• The salary will be determined based on the individual’s experience and qualifications.
• The Foundation applies more generous annual leave terms than those stipulated in the Annual Leave Act. Employees up to the age of 29 are entitled to 28 days of annual leave; from age 30, 31 days; and from age 40, 35 days
• The Foundation offers a wellness allowance of 4500 per year
• Pension in accordance with collective agreement (Salaried employees in civil society, Fremia)
How to apply
We are reviewing applications on an ongoing basis so please submit your application as soon as possible and no later than January 7th. Applications should be submitted in English and consist of a CV and cover letter (max one page) answering how you meet the requirements.
Applications shall be submitted to recruitment@daghammarskjold.se. Please write Communications Officer in the subject line of your e-mail.
For questions regarding the role please contact: tamara.nordh@daghammarskold.se
More about us
The Dag Hammarskjöld Foundation is an autonomous non-governmental organisation in Uppsala founded by the Swedish Parliament and governed by an international Board of Trustees. We are guided by the vision of a peaceful and just world where the fundamental values of the United Nations are universally applied. Building on Dag Hammarskjöld’s legacy, we advance dialogue, principled policy, and effective practice to support peace and sustainable development.
The Dag Hammarskjöld Foundation is a values-based organisation, and its employees should share its vision and ideals and understand what it means to work in and represent Hammarskjöld’s legacy in an international context. The working language is English. For more information about the Foundation see: https://www.daghammarskjold.se
It-säkerhetsenheten
Region Uppsalas ledningskontor är en del av Region Uppsala, en av Uppsala läns största arbetsgivare. Ledningskontoret leds av regiondirektören och består av cirka ett tusen medarbetare. Med en styrande, stödjande och samordnande roll har ledningskontoret i uppdrag att stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i regionens olika verksamheter. På så vis kan Region Uppsala axla sin roll, både regionalt och nationellt.
Vill du utvecklas och bidra till Region Uppsalas utveckling - välkommen att arbeta med oss!
Vår verksamhet
It-säkerhetsenheten i Region Uppsala söker dig som vill arbeta med It-säkerhet i en stor och komplex organisation. Vårt uppdrag är att jobba med it-säkerhet över hela organisationen, både operativ och strategiskt. Hos oss får du möjlighet att jobba med It-säkerhet över många olika verksamheter där du har stort eget ansvar och många kontaktytor med såväl kollegor i gruppen som med andra roller inom Region Uppsala.
Varmt välkommen till oss när vi nu förstärker vårt team av it-säkerhetsspecialister!
Om tjänsten
Som it-säkerhetsspecialist hos oss ansvarar du för att övervaka it-miljön för att identifiera och agera på it-säkerhetsincidenter. Du kommer också att jobba med proaktiva it-säkerhetsåtgärder som att identifiera och åtgärda sårbarheter, bidra med it-säkerhetskunskap i projekt och uppdrag samt att hålla utbildningar inom it-säkerhet. It-säkerhetsenheten förvaltar också sina egna stödsystem och du förväntas därför att ansvara och driva förvaltningen av ett eller flera it-system.
Om dig
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har ett brinnande intresse av it-säkerhet. Du behöver trivas med att bedriva arbete i grupp och drivas av teknisk problemlösning samt bidra med nya idéer. Du tar ansvar och ser till helheten såväl som detaljerna och ser till att skapa resultat, både självständigt men också tillsammans med andra. Som person är du öppen och social, trygg i dig själv, har gott omdöme och anpassar dig samtidigt som du har egen integritet.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Kvalifikationer
• Gymnasieutbildning eller högre
• Flera års erfarenhet av arbete med drift och support inom IT
• Mycket god svenska och god engelska i tal och skrift
Meriterande
• Erfarenhet av IT-säkerhetsarbete
• Erfarenhet av arbete med SIEM-system
• Praktisk erfarenhet av scripting och automatisering eller annan programmering
• Erfarenhet av drift och förvaltning i komplexa IT-miljöer med höga IT-säkerhetskrav
• Erfarenhet från stora organisationer eller offentlig verksamhet
Vi erbjuder
En tillsvidareanställning på heltid med flextidsavtal. Tillsättning snarast enligt överenskommelse.
Arbetsplatsen är förlagd till it-avdelningens lokaler inom Akademiska sjukhusets område, det finns möjlighet att jobba delvis på distans. Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid it-säkerhetsenheten innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/).
Vill du veta mer?
Eventuella frågor om tjänsten besvaras av IT-säkerhetschef Tor Östergren på 018-6112693.
Fackliga representanter:
Vision - Christianne Simson, 018-611 32 51.
SACO - Örjan Olsmats, 018-611 00 00 (vxl).
Övriga fackförbund nås via Region Uppsalas växel 018-611 00 00.
Vill du jobba med oss?
Välkommen med din ansökan via länken nedan.
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen.
Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd.
Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare, områden som omfattas av fakultativa registerutdrag. Detta gäller således alla som kommer att arbeta patientnära, även om arbetsuppgifterna i nuläget inte är tänkta att huvudsakligen innehålla arbete med ovan nämnda patientgrupper.
Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Svenska kyrkan finns där människor finns.
Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.
Enheten för IT-avdelningen söker nu en Leveranssamordnare
Vår verksamhet
Svenska kyrkans IT-sektion förvaltar och utvecklar Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform. Genom de IT-lösningar vi tillhandahåller får kyrkans tusentals medarbetare och miljontals medlemmar moderna arbetsredskap och tjänster. Svenska kyrkans IT-leverans är i stor utsträckning outsourcad och vi arbetar nära våra leverantörer.
Arbetsuppgifter
Du spindeln i nätet mellan Svenska kyrkans ramavtalsleverantörer (Telia, Telenor, N62 och GlobalConnect) men även med alla församlingar och pastorats behöriga beställare.
När församlingar/pastorat är anslutna till Nya kyrknätet och 2 veckor har gått från dess att projektet anslutit dem så övergår dem till Förvaltning Nätverk & VPN.
Leveranssamordnarens ansvar är att ta emot beställningar som inkommer från Kanslistöds ServicePortal utifrån färdiga formulär som hanteras i ärendehanteringssystemet M42
- Samordna leveransen av en beställning
- Sköta dialog med ramavtalsleverantörer och beställare
- Hålla i möten för att reda i oklarheter
- Administrera information i ärendehanteringssystemet för att samla all information på ett ställe.
- Följa upp och ”jaga på” uteblivna svar från ramavtalsleverantör eller beställare
- Ha veckovisa avstämningar med GlobalConnect för att förbättra samarbetet
- Uppdatera och utveckla e-postmallar och snabbärenden i M42 för att effektivisera arbetet
- Granskning av fakturor
- Medverka till utveckla och förbättring av befintliga beställningsprocesser kopplat till näverkstjänsten.
Vem vi söker
Vi söker en person med gymnasiekompetens, gärna kompletterad med högskoleutbildning inom IT. Du har erfarenhet av IT-teknisk terminologi, särskilt inom nätverk och servermiljöer, samt god datorvana och kunskap i Officepaketet. Du är snabb på att sätta dig in i nya system och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Vi värdesätter att du är pedagogisk och serviceinriktad, med förmåga att förklara tekniska begrepp för personer med olika kunskapsnivåer. Du arbetar strukturerat, är administrativt skicklig och van att prioritera flera uppgifter samtidigt. Som person är du självständig, samarbetsvillig och prestigelös med hög integritet.
Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en trivsam och modern arbetsplats i centrala Uppsala och ett sammanhang med många erfarna och kunniga kollegor. Vi arbetar efter ett flexibelt arbetssätt, vilket innebär att du har möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan.
Kyrkokansliet som arbetsplats lägger stor vikt vid hälsa och balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du möjlighet att arbeta hos en stor och trygg arbetsgivare med förmåner såsom flextid, lunchförmån, kollektivavtal, lokalt årsarbetstidsavtal, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Mer information
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef mailto:pia.lundstrom@svenskakyrkan.se
Fackliga företrädare, mailto:siri.troili@svenskakyrkan.se (Vision), mailto:Malin.Andren@svenskakyrkan.se (Akavia) och mailto:Andreas.Sandberg@svenskakyrkan.se (KyrkA).
På kyrkokansliet utför vi, till vissa tjänster (alltid inom IT), bakgrundskontroller i vår rekryteringsprocess för att skapa en så kvalitetssäkrad process som möjligt.
När vi rekryterar till chefstjänster så tillämpar vi dels second opinion via https://www.signerarekrytering.se/tester-second-opinion, dels utökad bakgrundskontroll via https://tofindout.se/sv/bakgrundskontroll/rapportpaket/.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2026-01-12.
Vi tillämpar offentlighetsprincipen i vår rekryteringsprocess. Det innebär att ansökningshandlingar som skickas in blir allmänna handlingar och kan begäras ut av allmänheten. Läs mer om Svenska kyrkans offentlighetsprincip https://www.svenskakyrkan.se/svenska-kyrkans-offentlighetsprincip.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-avdelningen via mail, mailto:kyrkokansliet.personalavdelning@svenskakyrkan.se, för vidare instruktion om hur du ansöker.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Brinner du för kravledning och agila metoder? Hos oss får du kombinera det med samhällsnytta och spännande tekniska utmaningar. På Läkemedelsverket gör vi skillnad tillsammans i livet och för livet. Vi jobbar för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden.
Vår verksamhet
IT-enheten består av cirka 115 engagerade medarbetare som tillsammans tar ett helhetsgrepp om myndighetens digitalisering. Vi arbetar nära verksamheten för att leverera tillgängliga, stabila och säkra IT-stöd som gör nytta och vi utvecklar ständigt vårt arbetssätt, teknik och verktyg.
Dina arbetsuppgifter
Du blir en del av ett prestigelöst och engagerat team där vi hjälps åt, lär av varandra och firar framgångar tillsammans. För närvarande arbetar teamet med både förvaltning och nyutveckling av två centrala IT-stöd:
• Ett system för hantering och analys av biverkningsrapporter som bidrar till säker läkemedelsanvändning.
• Ett ärende- och journalsystem för Giftinformationscentralen, inklusive tillhörande stödapplikationer som är avgörande för att ge snabb och korrekt rådgivning vid akuta situationer.
Som Scrum Product Owner har du en nyckelroll i att:
• Äga och prioritera teamets backlog
• Fånga, analysera och omsätta verksamhetsbehov till användarberättelser och krav
• Säkerställa spårbarhet mellan behov, krav och leveranser i det agila utvecklingsteamet
• Ansvara för att teamet tillämpar och utvecklar agila metoder, inklusive effektiva backlog-refinements, sprintplaneringar och retrospektiv
• Samplanera med övriga team för gemensam leveransplanering, med huvudansvar för koordinering och prioritering
Din bakgrund
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom IT, systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet.
• Flera års erfarenhet av kravarbete och/eller produktägarskap
• Vana att facilitera möten och workshops, gärna i roller som Kravledare, Scrum Master eller Product owner.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Arbetat med mjukvaruutveckling och arkitekturkrav inom myndighet, life science eller medicinteknik.
• Kunskap om UX-metodik och erfarenhet av att skapa användarcentrerade lösningar.
• Vana vid verktyg som Azure DevOps eller liknande för backloghantering och sprintplanering.
• Erfarenhet av kvalitetsledningssystem och regulatoriska processer som GAMP5 eller ISO 9001.
• Certifiering i kravhantering, exempelvis IREB CPRE.
Dina personliga egenskaper
Du är en trygg ledare som inspirerar och motiverar andra i en agil miljö. Du trivs med att arbeta i ett team med olika roller och värderar samarbete högt. Du är kommunikativ och strukturerad, med förmågan att balansera kortsiktiga leveranser med långsiktig produktstrategi. Du har vana av att leda och samordna arbetsgrupper mot gemensamma mål.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2026-01-19
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: IT-enheten
Diarienummer: 2.4.1-2025-107989
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.
På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.
Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss
Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.
Kontakt
Du är välkommen att kontakta gruppchef Pia Fenelius. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Jonas Walldén, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.
Mer om Läkemedelsverket
Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.
Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket
Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
På Läkemedelsverket gör vi skillnad tillsammans. I livet och för livet. Vi jobbar för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden.Vill du vara med och bygga något nytt och samtidigt bidra till samhällsviktig digitalisering?
Läkemedelsverkets IT-enhet söker nu en Kravledande Scrum Product Owner till en nyetablerad grupp inom systemutveckling. I rollen får du en central position i vår fortsatta verksamhetsutveckling med fokus på digitalisering av Läkemedelverkets uppdrag inom medicinteknik, ett område som växer snabbt och har stor betydelse för kvalitet, säkerhet och effektivitet inom hälso- och sjukvård. Här får du möjlighet att påverka arbetssätt, lösningar och samverkan från start till leverans i nära dialog med både verksamhet och IT.
Vår verksamhet
IT-enheten består av cirka 115 engagerade medarbetare som tillsammans tar ett helhetsgrepp om myndighetens digitalisering. Vi arbetar nära verksamheten för att leverera tillgängliga, stabila och säkra IT-stöd som gör nytta och vi utvecklar ständigt vårt arbetssätt, teknik och verktyg.
Dina arbetsuppgifter
Rollen Kravledande Scrum Product Owner ansvarar för att omsätta verksamhetens behov till prioriterade och testbara IT-krav samt förvalta och prioritera utvecklingsteamets backlogg. Rollen samordnar det agila teamets arbete samt säkerställer att leveranser skapar verksamhetsnytta.
I rollen kommer du att:
• Fånga, analysera och omsätta verksamhetens behov till tydliga och prioriterade krav.
• Äga och prioritera teamets backlogg.
• Samordna och stödja det agila teamets arbete genom effektiva backlog-genomgångar (refinement), sprintplaneringar och retrospektiv.
• Följa upp leveranser och säkerställa att utvecklingen sker med fokus på verksamhetsnytta, kvalitet och långsiktighet.
• Arbeta både strategiskt och operativt och bidra aktivt till att forma teamets arbetssätt och leveranser.
Din bakgrund
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom IT, systemvetenskap eller erfarenhet som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
• Flera års aktuell erfarenhet av kravledning och/eller produktägarskap
• Flera års erfarenhet att arbeta med och utveckla agila team.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Kunskap inom vård, medicinteknik och/eller samhällstjänster.
• Kunskap om UX-metodik och erfarenhet att skapa användarcentrerade lösningar.
• Certifiering Product Owner, inom kravhantering eller projektledning.
• Kunskap om verktyg som Azure DevOps (eller motsvarande) för backlogghantering och sprintplanering.
Dina personliga egenskaper
Du är en trygg och erfaren ledare som arbetar strukturerat och analytiskt, med god förmåga att fatta beslut och göra tydliga prioriteringar utifrån verksamhetens behov. Du trivs i tvärfunktionella team och ser samarbete som en förutsättning för att nå gemensamma mål.
Du är kommunikativ och lyhörd, och har lätt för att bygga förtroende samt skapa samsyn mellan olika intressenter, även när perspektiv och behov skiljer sig åt.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Bra att veta
Sista ansökningsdag: 2026-01-15
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse
Enhet: IT
Diarienummer: 2.4.1-2025-106630
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.
På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.
Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss
Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.
Kontakt
Du är välkommen att kontakta gruppchef Enes Ramovic. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Jonas Walldén, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se.
Mer om Läkemedelsverket
Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan.
Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket
Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Har du arbetat inom kommunikation i minst fem år samt har erfarenhet av att stötta större projekt och förändringsarbeten? Då kan denna tjänst passa dig, varmt välkommen med din ansökan! Om uppdraget
Vi söker en kommunikatör/kommunikationsstrateg till vår kund i Uppsala för ett uppdrag som startar omgående och pågår 1-3 månader. Omfattningen är 100 %. Arbetsplatsen är i närheten av resecentrum i Uppsala vilket gör det enkelt att pendla. Det finns även möjligt att arbeta på distans viss del av tiden.
Dina arbetsuppgifter
Internt och externt kommunikationsarbete på operativ och strategisk nivå
Planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser
Rådgivning till chefer, uppdragsgivare och kollegor i kommunikationsfrågor
Ta fram budskap, nyhetstexter och innehåll till digitala kanaler och sociala medier
Utforma material för information och marknadsföring
Beställa produktioner från intern produktionsenhet och/eller upphandlade leverantörer
Publicera information på extern och intern webbplats
Dina kvalifikationer
Högskoleutbildning exempelvis inom media och kommunikation eller likvärdig utbildning och minst fem (5) års aktuell arbetslivserfarenhet från liknande/likvärdigt arbete
Erfarenhet av att stötta större projekt och förändringsarbeten
God skribent med vana att skriva målgruppsanpassat för olika kanaler
Kunskap om digital kommunikation, sociala medier och varumärkesbyggande
Goda kunskaper i MS Office
Goda kunskaper i redigeringsverktyg (exempelvis Indesign och Photoshop) samt webbpubliceringsverktyg (exempelvis Optimizly/Episerver)
Meriterande
Erfarenhet av att arbeta:
Med infrastrukturprojekt och/eller samhällsbyggnad
Inom offentlig och/eller politiskt styrd verksamhet
Som inhyrd konsult
Vad vi erbjuder dig
Som konsult hos Bemannia får du:
En nära kontakt med din konsultchef Möjlighet till fler spännande uppdrag Erfarenhet på lärorika arbetsplatser där din kompetens gör skillnad Trygga anställningsvillkor
Läs mer om hur det är att vara konsult hos oss här: Att jobba som konsult via Bemannia
Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 30 december 2025.
Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Annelie Hammarborg annelie.hammarborg@bemannia.se
För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 072 169 30 00
Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2022 Ledningssystem för informationssäkerhet
Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på avdelningar för kommunikation, hr, it, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/
Är du redo för en utmaning inom arbetsrätt? Vi söker dig med specialintresse för arbetsrättsområdet och som vill jobba med en bredd av arbetsrättsliga frågor. Här erbjuds du möjligheten att ingå i ett team av kompetenta arbetsrättsspecialister och samarbeta med många dedikerade kollegor inom hela hr-avdelningen. Vi arbetar tillsammans, gör skillnad och välkomnar nyskapande.
Till denna roll som hr-specialist inom arbetsrätt söker vi dig med god generell kunskap inom arbetsrättens område. Du får ett viktigt och spännande uppdrag där du ständigt lär dig nya saker och utvecklas i din yrkesroll hos oss i Uppsala kommun. Du kommer att tillhöra arbetsgivarenheten inom hr-avdelningen.
Vi har vår arbetsplats i stadshuset som ligger ett stenkast från Uppsala centralstation. För att erbjuda flexibilitet ges möjlighet till flexibla arbetstider och att delvis arbeta på distans.
Enhetens uppdrag är att säkerställa att kommunen ges förutsättningar att följa lagar, avtal och styrande dokument inom områden som arbetsrätt, lönebildning och arbetsmiljö. Vi tolkar och tillämpar lagar och avtal, tar fram styrande dokument, leder lokala förhandlingar, löser tvister, bevakar centrala kollektivavtalsfrågor och erbjuder utbildningsinsatser. Enheten deltar aktivt i utvecklingsarbeten och samverkan inom kommunledningskontoret och övriga verksamheter samt arbetar strategiskt på central nivå för att skapa en rättssäker och hållbar arbetsgivarpolitik. Du blir en del av ett kompetent team av specialister inom arbetsrätt och rapporterar direkt till förhandlingschefen.
Ditt uppdrag
Som specialist inom arbetsrätt får du en dynamisk och betydelsefull roll där du arbetar med ett arbetsgivarperspektiv och erbjuder kvalificerad rådgivning inom arbetsrätt, i huvudsak till andra medarbetare på hr-avdelningen. Du ges möjlighet att arbeta med olika uppdrag och ge stöd i en bredd av frågor inom det arbetsrättsliga området, såsom frågor kring arbetstid, ledighet, ingående och avslut av anställning samt frågor som rör rättigheter och skyldigheter under anställningstiden. Du kommer även att ge rådgivning och stöd i personalärenden, bland annat gällande misskötsamhet.
Du kommer att samarbeta med andra specialister inom hr för att utveckla och förbättra arbetssätt inom områden där arbetsrättsliga frågor spelar en central roll. Detta är en möjlighet för dig som vill bidra till en framgångsrik och rättssäker arbetsgivarpolitik inom Uppsala kommun.
Din bakgrund
För att trivas i rollen söker vi dig som har examen från relevant högskoleutbildning och mycket goda kunskaper i arbetsrätt. För denna tjänst behöver du även ha erfarenhet av förhandling och ha arbetat inom kommunal eller regional verksamhet. Du ska även ha god kunskap om den kollektiva arbetsrätten.
För att bli framgångsrik i rollen söker vi dig som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut. Vidare är du en kommunikativ och coachande person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Det är viktigt att du är tydlig och säkerställer att ditt budskap når fram på rätt sätt.
Vi ser även att du är analytiskt lagd och kan omsätta lag- och avtalstext till praktisk verksamhet, samtidigt som du har ett starkt konsekvenstänk. Du ser samarbete som ett sätt att öka värdet kollegor emellan, men också för organisationen som helhet. Slutligen så har du förmågan att vara lugn och samlad i olika situationer och har förmåga att fokusera på rätt saker.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Maria Ohlander, förhandlingschef och enhetschef, tfn 018-726 36 14. Alternativt Kajsa Angerdal, hr-specialist, 018-727 12 95
Fackliga företrädare:
Vision, Liselotte Ehn, 018-7274949
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-7272434
Akavia och Sacorådet, Jonny Eliasson, 018-7272212
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.?
Är du tekniskt nyfiken, gillar att lösa problem och vill arbeta nära avancerad teknik?
Som serviceingenjör får du en varierad roll där du kombinerar service, driftsättning och tekniskt stöd både internt och externt.
Om rollen I rollen som Serviceingenjör ansvarar du för FAT på plats i företagets lokaler samt driftsättning och SAT ute hos kund. Du arbetar med service och support av företagets system och genomför vanligtvis minst en service eller supportresa per månad.
Du gör ankomstkontroll och validering av avancerade komponenter, exempelvis RF system och andra kritiska delar. Du stöttar även i offertarbete och tekniska förfrågningar och deltar i koordinering av mjukvarutester tillsammans med R&D. Rollen innebär också att du bidrar i avdelningens förbättringsarbete samt utvecklar 5S metodiken.
Skallkrav
Högskole/civilingenjör inom elektroteknik, elkraft, automation eller annan relevant bakgrund
Svenska och engelska i tal och skrift
Meriterande PLC/Python-programmering
RF-system.
Tidigare arbetserfarenhet inom elektronik
Vi erbjuder
Ett tekniskt utvecklande arbete
Möjlighet att arbeta med avancerade system
En varierad och ansvarsfull roll
En arbetsmiljö med fokus på kvalitet och förbättring
Övrig Information
Start: Enligt överenskommelse
Arbetstider: Heltid
Plats: Uppsala med möjlighet att arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan.
Anställningsform: Detta uppdrag är ett konsultuppdrag som sträcker sig över 6 månader, med möjligheter till förlängning eller överrekrytering.
För frågor kring tjänsten hör av dig till ansvarig rekryterare Fernando@a-hub.se